Dat snap ik dus niet. Er zijn 5 antwoorden gegeven dat het heel normaal is dat de mens zich moedwillig voortplant omdat het een drift is. Moedwillig betekent met voorbedachtheid, in volle bewustzijn, expres. Dit is dus juist het tegenovergestelde van drift.
Antwoord dan ten minste iets in de zin van: de mens plant zich zelden moedwillig voort, het is eerder een toegeven aan een drift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

schijnt een drift te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
een drift tot voortplanting.
en: we zijn niet met uitsterven bedreigd dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voortplantingsdrang .
puur overlevingsdrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het niet denken, Menno, maar het is een drift. Er ontstaat in de mens soms een niet te beheersen behoefte aan nageslacht. Dat is zo.

Wel is opvallend dat steeds meer mensen kiezen om geen kinderen te hebben. Die hebben die drift kennelijk niet meer.
Ik denk dat dit komt door de overbevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ BD: je gaat in op het kunnen uitstellen van een zwangershap. Ineke heeft het over mensen die bewust helemaal geen kinderen krijgen.
Is heel gewoon en natuurlijk gedrag, iedere levensvorm op aarde plant zich voort om zichzelf tegen uitsterven te behoeden. Wij zijn de enige die er misschien bewust over nadenken maar dit wordt getriggerd door een onbewuste drang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eenvoudig om rationeel te bedenken dat er wel wat erg veel mensen op de wereld zijn en dat dat best wat minder zou mogen, maar heel wat anders om daaruit de conclusie te trekken dat je zélf dan maar geen kinderen zou moeten krijgen.

Dat is overigens ook lang niet altijd slim. In het geval van Nederland zou het bijvoorbeeld beter zijn om de bevolking op peil te houden (geen sterke groei, maar ook geen sterke krimp) omdat het probleem van vergrijzing/ontgroening al groot genoeg is zónder dat we stoppen met kinderen krijgen.

In minder welvarende landen is er vaak wel een echt probleem met overbevolking en zou het - als je alleen naar het grotere plaatje kijkt - verstandig zijn om meer geboortebeperking toe te passen. Maar daar is het weer niet redelijk om van mensen te verwachten dat ze geen kinderen krijgen terwijl die kinderen essentieel zijn om te zorgen voor de oudedagvoorziening, waar de staat immers niet voor zal zorgen.

Uiteindelijk is het antwoord op de vraag waarom 'de mens' zich moedwillig voortplant dat 'de mens' geen entiteit is die wat dan ook moedwillig doet. Er zijn individuele mensen die om uiteenlopende redenen graag kinderen krijgen

Een natuurlijke voortplantingsdrift is het enige dat al die mensen met elkaar gemeen hebben, maar afgezien daarvan kunnen de redenen van persoon tot persoon radicaal verschillen. Van graag de familienaam voortzetten tot een oudedagsvoorziening 'maken', van iets van jezelf willen hebben om van te houden tot hopen dat je partner bij je blijft als je maar een baby hebt, en 1001 andere redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn kudde dieren, en willen alles hebben,kinderen carierre, uitgaan, het perfecte gezinnetje spelen, beste vriendin willen zijn met je dochter ipv moeder. Terwijl de kinderen 40 uur per week in de creche wordt geduwd, en wat kun je een kind nog bieden in deze maatschappij. Alleen maar ellende,oorlog, misbruik, drugs, en de kinderen worden de baas in huis, want paps en mams hebben ze hun gang maar laten gaan, met de stelling "mijn kinderen doen dat nooit niet".
Ik heb de keuze gemaakt om geen kinderen op de wereld te zetten, vanwege mijn traumatisch leven,en dat gun ik niemand niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het vaak een onbedoeld gevolg van een menselijke drift en vaak niet de vooropgezette bedoeling der deelnemers.