Waarom begraven we onze doden?

Dat deden we vroeger niet (heel lang geleden). We zijn er ooit een keer mee begonnen.

Hygiene kan niet echt de reden zijn geweest omdat er gemakkelijkere manieren waren om voor hygiene te zorgen. Een lichaam kon worden achtergelaten, of in zee of in een rivier gedumpt worden of van een berg afgegooid worden. Bovendien zijn we pas erg laat in onze ontwikkeling iets aan hygiene gaan doen. Nog in de late middeleeuwen kende men geen wc's en deed men zijn behoefte ergens op een hoop net buitenshuis.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Combinatie van religieuze en praktische grond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

goede vraag...

omdat we ervan af moeten...

waarom begraven dan? omdat het snel stinkt...

onlangs is er een optie van verbranden bijgekomen...

is dat voldoende/afdoende beantwoordt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het een goede vraag vind klikt men meestal op de "Goeie Vraag" button. Maar... je bent natuurlijk niets verplicht!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
done... +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok XiniX ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je...
Omdat ze toen geen rottende lijken in de omgeving wilden hebben. Trekt ongedierte en gevaarlijke dieren aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist!
Ha, die Gast;

Er zijn genoeg volken die heel lang geleden hun doden ook al begroeven; er zijn op diverse plaatsen op de wereld heel oude begraafplaatsen gevonden. Begraven is net als verbranden een van de manieren om de resten van de overledene weer ritueel terug te geven aan de natuur of de goden waar die ooit vandaan zou zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van oudsher word vanuit de joods christelijke geloven wordt cremeren gezien als straf. Begraven betekent voor hen de mogelijkheid tot wederopstanding.
Waar andere geloven dan
Je ziet waar mensen anders geloven (boeddhisme) etc. het cremeren als normaal wordt gezien. En nu ook in Nederland, nu het christelijke geloof minder wordt, zie je dat meer mensen voor cremeren kiezen.

uhhh, bij het formuleren van de zinnen, is er een foutje ingeslopen. De derde zin (die zo raar eindigt) moet je wegdenken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werden de mensen ook begraven in de tijd van de Bijbel. (zie link).
Het is de laatste eer die bewezen kan worden aan de dode. En tevens is het (zoals hier boven ook genoemd wordt) hygiënischer voor de mensheid. Het heeft niets te maken (in het christelijk geloof) over de wederopstanding. God is (al)machtig het verstrooide as tot 1 lichaam te herenigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle beschavingen in de wereld hadden of hebben rituelen. Soms boven de grond (indianen) soms op een brandstapel , soms in stro gewikkeld (de armen) soms in grotten met een steen ervoor, in kisten met juwelen, in een zak enz enz. Je stelling van" heel lang gelden" is niet echt korrekt. Zelfs de meest primitieve rassen hadden een soort ritueel ,een vorm van afscheid nemen ,met eenvoudige rituelen maar om respekt te betuigen of uit ontzag voor de onbekende dood. De actuele trend van 1 op 2 crematies zet zich door in Europa en dat heeft waarschijnlijk te maken met hygiëne of met de angst van de ontbinding onder de grond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zal toch iemand geweest moeten zijn die ermee is begonnen. Dus mijn stelling is wel correct.
omdat we meer zijn ontwikkeld richting socialisatie van de mens. we denken steeds meer aan elkaar en je broer die gestorven is van een berg afgooien is een beetje crue. dus daarom een mooie langzame begravis in de grond zodat men rustig kan slapen enzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij begraven ze niet, wij cremeren ze ! Ik bedoel wij als Hindu's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of we dat vroeger niet deden.

In ieder geval is hygiene wel een hele belangrijke reden om te begraven. Een lijk net buiten je tentenkampt zorgt ervoor dat melaatsheid e.d. kunnen blijven bestaan. Verder zal het wilde dieren aantrekken.

Die hoop buitenshuis als toilet is nu juist super hygienisch want men deed het dus kennelijk niet in huis. Nu was er geen mogelijkheid om het af te voeren dus loste men het maar zo op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Begraven is vorm van respect voor de doden.
In de middeleeuwen begroef men de doden omdat van wegen zeikten en het wonen in steden de lijken gingen stinken als er niets aan gedaan werd.