Is er een verklaring voor het feit dat allochtonen vaker verdacht worden van criminaliteit dan autochtonen?

En zo ja, welke verklaring is dat dan?
(bewijs dat stelling in de vraag klopt)
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37296ned/table?dl=107C4 22% is allochtoon (mensen met een migratieachtergrond)
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81947NED&D1=0-1,12,18,22,25-28,39,45,49,52-53&D2=0&D3=0&D4=0-4&D5=(l-2)-l&HDR=G2,G1,G3,G4&STB=T&VW=T ongeveer 50 procent van verdachten is allochtoon waar je dan ook 22% zou verwachten.
---
Een soortgelijke vraag mist een antwoord en heeft een enorm non-antwoord.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/94643/verschillen-percentages-criminelen-tussen-allochtonen/

3.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Sommige wetenschappers denken dat crimineel gedrag iets is wat aangeboren is. Zij geloven dat sommige mensen een grotere kans hebben op het plegen van delicten omdat zij daarvoor bepaalde genetische kenmerken met zich meedragen. Andere wetenschappers stellen dat crimineel gedrag aangeleerd is. Wanneer jongeren veel vrienden hebben die delicten plegen, zullen zij dat gedrag van hun vrienden gaan overnemen. Weer andere onderzoekers stellen dat de oorzaak van crimineel gedrag ligt aan het feit dat sommige mensen in heel moeilijke sociaal-economische posities verkeren. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld geen werk vinden en gaan uit stelen vanwege hun frustratie of de armoede.
https://www.ru.nl/@870109/criminaliteit_in/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veel allochtonen hebben gemiddeld een lager iq en daardoor vaak de naïviteit om criminele activiteiten te verrichten. Vaak groeien allochtonen (ook autochtonen) op in een relatief arm gezin, dit beïnvloed ook de ontwikkelingen van de jongeren. Op deze manier komen jongeren ook vaker in aanraking met delicten, omdat andere jongeren dit in hun omgeving ook doen. Om jouw vraag te kunnen beantwoorden moet je kijken naar de cijfer over armoede en dan criminaliteit. https://politiek.tpo.nl/2018/02/13/we-iq-verschillen-groepen-nuchter-bediscussieren-taboe-verklaren/

Antwoorden (1)

Allochtonen functioneren meer in groepen dan autochtonen.
Het is in die groepen heel stoer als je over (veel) geld beschikt en er niet voor werkt.
Die knapen hebben een hoge status in de groep, en iedereen wil ook zo'n status.

Arbeidsethos is hun onbekend, omdat in hun familie of etnische groep er maar weinig mensen zijn die werken en hun als voorbeeld kunnen dienen.
Hetgeen meestal wordt veroorzaakt door de hoge werkeloosheid in de landen waar zij of hun ouders afkomstig zijn.
De enige banen die je daar hebt zijn overheidsbanen.
Ambtenaren, schoolmeesters, politieagenten, verpleegsters.
Op een enkele zelfstandige na, is iedereen werkeloos
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Is dit een verklaring die je er zelf voor hebt, of is deze ergens beschreven door een onderzoeker?