Geven vrouwen een bepaald signaal af als zij met hun hand door hun haar gaan?

Wat ik vaak zie bij vrouwen is het met de hand het haar 'schuddend' naar beneden brengen of het haar goed doen op een andere manier. Ik heb altijd gedacht dat dit gedrag is om mannen te verleiden. Of op z'n minst een man te laten zien dat ze interesse in hem hebben. Maar vraag me nu af of dit klopt en of ze er bewust of onbewust iets anders mee bedoelen.

5 jaar geleden
4.3K
Ivana
5 jaar geleden
Volgens mij kan je dit voor minstens 90% onder oversprong-gedrag rangschikken. De overgebleven 10% is kriebel, voor het oog hangend haar of gewoonte. Als je denkt dat dit op verleiding is terug te voeren, dan denk ik dat je de plank mis slaat.
Castle
5 jaar geleden
Als een vrouw alleen haar hand door haar haar doet kan het zijn dat ze wil verleiden maar kan ook zijn dat het haar niet lekker zit of gewoon wat jeuk heeft. Als je de echt betekenis wilt weten van non-verbaal gedrag dan moet je naar een cluster van signalen kijken. Bijvoorbeeld iemand met de armen over elkaar kan zelfbeschermend zijn of het gewoon koud hebben. Zie je hem ook rillen en tandenklapperen dan weet je zeker dat hij het koud heeft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gebaar heeft met verschuiving van de aandacht te maken. Dat kan de aandacht van de vrouw zelf of van iemand met wie ze op dat ogenblik in betrekking staat. Wanneer iemand (m/v) zich onzeker voelt, of in onzekerheid gebracht wordt, dan komt die in onevenwicht. Er volgt dan automatisch een onbewust gedrag om dat onevenwicht te herstellen. Dat herstelgedrag richt zich naar lichamelijke signalen van ongemak, waar men tot dan toe geen aandacht aan gegeven heeft. Dat kan zijn, jeuk, haar dat zich niet legt, en zo meer. De onzekerheid kan ook te maken hebben met een gevoel van onmacht. De reactie is dan dat men poogt om een gevoel van macht te creëren, bv. dat verdomde haar zal zich leggen zoals ik het wil !
Plots het haar goed leggen vangt natuurlijk ook de aandacht van de ander. In deze zin kan het een teken van verleiding zijn, een wijziging van de zelfpresentatie met een bepaald doel. Voor veel vrouwen is haar en hoe het haar gekapt is, zeer belangrijk.

Antwoorden (1)

Het is een gebaar van afleiding en/of verleiding, maar ook wanneer je haar voor je gezicht hangt. Mogelijk ook een gebaar van onzekerheid en daardoor een gewoonte.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Begrijp de min niet, +. Veel vrouwen zitten aan hun haar als zij zich onzeker voelen, of om maar even wat te doen tijdens een gesprek of een ongemakkelijk moment.