Waarom zijn Pasen en Pinksteren en Hemelvaart niet op een vaste datum en Kerst wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens astronomische berekeningen moet Jezus in de zomer geboren zijn. Kerstmsi is van oorsprong een heidens lichtfeest van de zonnewende.

Het beste antwoord

Kerst wordt gevierd op een dag waarop oorspronkelijk de winterzonnewende werd gevierd, en er bovendien toch al een vrije dag was in het toenmalige Romeinse rijk.

Dat het 25 december moest zijn, is bepaald in de vierde eeuw na Christus door keizer Constantijn. Wanneer 25 december tegenwoordig precies is, wordt bepaald door de Gregoriaanse kalender, die in 1582 is vastgesteld door paus Gregorius ter vervanging van de Juliaanse kalender.

De dag wanneer Pasen wordt gevierd, heeft ook wel te maken met de zon (de lente-equinox), maar ook nog met de maan (eerste volle maan ná die lente-equinox) én de dag van de week (eerste zondag ná de eerste volle maan ná de lente-equinox).

Bij de bepaling van die dag was het voor het Eerste Concilie van Nicea belangrijk dat in ieder geval niet de berekening van de joden voor wanneer Pesach is gevolgd zou worden. Christenen die die oude berekening wel bleven volgen (quartodecimanen) werden geëxcommuniceerd.

Pinksteren en Hemelvaart zijn dan weer een vast aantal dagen na Pasen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo heeft de commercie een excuus om er vroegtijdig wat extra's aan te verdienen.

PS: Ik zou best wel eens willen weten wie die data bepaald en welke maatstaven ze daarvoor gebruiken.
+1 voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het Eerste Concilie van Nicea in het jaar 325 de commercie anno 2010 in gedachten had.
De datum van Pasen is niet zo zeer afhankelijk v an de maan, of het Vaticaan, als wel van Rekenkunde. Dit is omdat het exacte tijdstip van de volle maan niet is vast te stellen en met een beetje pech de paasdatum dus zomaar een maand verschuift.
Pinksteren en Hemelvaart zijn hier ook aan gebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is door het Concilie van Nicea bepaald. Pasen is op de eerste zondag ná de volle maan ná de lente-equinox. Hemelvaart 40 dagen na Pasen en Pinkesteren 50 dagen na Pasen.