waar kan ik op internet algemene informatie vinden over racisme tussen volkeren?

Ik zoek informatie over racisme in het algemeen om een inleiding te geven op een studiedag volgende maand (die ik organiseer vanuit een werkgroep).
Dus informatie over het al dan niet bestaan van een algemene neiging van volkeren om bv. vooroordelen te hebben tov andere volkeren.
Maar ik vind vooral toepassingen van racisme, dus bv. van Belgen/Nederlanders tov andere volkeren of bv. van blanke Amerikanen tov zwarte Amerikanen enz...
Is er informatie te vinden op internet, die minder concreet is en dus meer beschouwend? Dus hoe racisme ontstaat, wat mogelijke oorzaken zijn, hoe verspreid het is (dus bv. zijn alle volkeren sowieso racistisch tov van andere volkeren?) enz...
Ik heb wel een artikel van Eos, maar geen scanner, en vind sowieso een link makkelijker om naar de werkgroepleden te sturen ter inspiratie. Uiteraard is het de bedoeling dat we aan zorgvuldige vermelding van de bronnen doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
wikipedia en dergelijke hebben we natuurlijk al...
maar de insteek van de studiedag is "is iedereen (ttz zijn alle volkeren) racistisch?" en op basis daarvan een inleiding, nadien een panel e.d.
en daar biedt ook wikipedia niet echt een antwoord op.

Toegevoegd na 21 uur:
liefst dus informatie die los staat van de Europese landen die min of meer in dezelfde situatie verkeren als wij. Daar is er genoeg over te vinden...Maar over bv. het al dan niet bestaan van racisme in andere werelddelen (en de oorzaken ervan) en vooral of er algemene oorzaken zijn die altijd en overal gelden.

Antwoorden (1)

De Vrije Universiteit Brussel heeft in 2003 een publicatie uitgebracht met als titel

"Racisme, een kwestie van smaak?"

Daarin wordt vanuit een sociologische benadering het fenomeen "racisme" verklaard. Je zal kunnen lezen dat racisme een probleem is dat ontstaat wanneer mensen zich bedreigd voelen, waardoor iedereen eigenlijk een potentiële racist is. De beschouwing dat 'alle volkeren' racistisch zijn is echter een gevaarlijke bewering.

Toegevoegd na 20 uur:
Aangezien racisme een haatdragend fenomeen is dat zich op verschillende manieren kan manifesteren (dus niet alleen: discriminatie, politieke propaganda, pesterijen of racistisch getinte uitspraken of ruzies, maar ook: rassenhaat, genocide, (oorlogs)misdaden, ...)

Deze vormen van racisme komen voor in iedere oorlog. Oorlog is, bij uitstek, de meest beruchte vorm van racisme: de Rwanda-oorlog, gruweldaden in Syrië en Libië, het aanhoudende conflict tussen Palestina en Israël, de spanningen tussen China en Japan, ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad, dat zou een gevaarlijke bewering zijn.
bedankt voor je info