Waarom was Martin Buber zo bijzonder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is Martin Buber?
amigo
12 jaar geleden
Als je zijn naam intikt bij Google heb je het antwoord uit de eerste hand, hij was godsdienstfilosoof (ik had nog nooit van hem gehoord maar daar is google erg handig voor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Buber
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hij niet diegene die vond dat mensen niet in bepaalde hokken gestopt moeten worden. Bijvoorbeeld dat iedereen gewoon 1 soort mens is.
Negers, blanken, we horen allemaal bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aaah, Dankuu:)

Antwoorden (2)

Martin Buber ontving in 1953 de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel en in 1958 de Goetheplaquette van de stad Frankfurt. In 1963 ontving hij de Erasmusprijs.

Martin Buber was een religieuze zionist, maar heeft zich tot het laatst verzet tegen de oprichting van de staat Israël en bekritiseerde de nationalistische politieke zionisten als "missionarissen van het westen". Hij was, zoals andere zogernaamde 'Homeland' zionisten, waaronder Judah Magnes voorstander van een gemeenschappelijke Arabisch-Israëlische staat, waarbinnen joden vooral hun spirituele identiteit tot ontwikkeling moesten brengen, maar geen politieke macht moesten nastreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martin Buber was een eminent joods godsdienstfilosoof, zoals o.a. blijkt uit zijn boek "Ich und du".

Zijn meesterwerk vind ik zijn dynamisch-equivalente bijbelvertaling (samen met Franz Rosenzweig). Daarbij is geprobeerd om bij de vertaling naar het duits het taaleigene van het hebreeuws te behouden.

Die priesterschriftliche Schöpfungsgeschichte

Im Anfang schuf Gott den Himmel und die Erde.

Die Erde aber war Irrsal und Wirrsal.
Finsternis über Urwirbels Antlitz.
Braus Gottes schwingend über dem Antlitz der Wasser.
Gott sprach: Licht werde! Licht ward.Gott sah das Licht:
daß es gut ist.
Gott schied zwischen dem Licht und der Finsternis.
Gott rief dem Licht: Tag! und der Finsternis rief er: Nacht!
Abend ward und Morgen ward: Ein Tag.

Kijk…dat is nou nog eens vertalen !