Goeie eq/iq testen?

Hoi, voor ons pws zijn wij opzoek naar goede, valide iq en eq testen, we zijn hier best bereid voor wat neer te leggen, aangezien de standaard gratis testen op internet niet voldoende zijn. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

In Nederland veelgebruikte IQ-testen voor volwassenen zijn de WAIS en de GIT (Groninger Intelligentie Test). Voor kinderen wordt meestal de WISC-R gebruikt. Als je daar als particulier al aan kunt komen, kun je ze in elk geval niet zelf afnemen. Dus als dat je bedoeling was, dan kun je dat maar beter snel van je af zetten. Wil je alleen een sample van wat vragen kunnen tonen, dan is daar waarschijnlijk nog wel aan te komen.

Wetenschappelijk onderbouwde en gevalideerde EQ-testen bestaan niet, omdat EQ een term is die weliswaar in de samenleving gebruikt wordt en naar ik aanneem voorkomt in populair-wetenschappelijke bladen, maar het geen wetenschappelijk begrip is en als de term al gebruikt zou worden, er geen enkele consensus bestaat over de definitie ervan. Dat wil niet zeggen dat je geen EQ-testen zou kunnen vinden op internet die al dan niet iets zeggen over bijvoorbeeld je sociale vaardigheden of empathie, maar dat zijn geen gevalideerde testen. Er zijn natuurlijk wél testen die bepaalde eigenschappen testen die in de volksmond als 'emotioneel intelligent' aangeduid zouden kunnen worden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Met 'particulier' bedoel ik in dit verband: particulier, niet-zijnde psycholoog-NIP, orthopedagoog of andere professional.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het goed is kun je als niet-deskundige niet aan een echte valide IQ-test komen, en je mag hem al zeker niet afnemen. Als dat zo zou kunnen, dan zouden de vragen heel internet oversan, en zou de test niet meer valide zijn.
Zelfs losse vragen mogen niet uitgewisseld worden. Bij het kopen van een test tekent de tester (die bevoegd moet zijn, psycholoog, pedagoog of psychiater geloof ik) voor geheimhouding.