Is hier een benaming voor?

Is er een benaming voor gedrag dat tot stand komt door zenuwen of schaamte?
Dus ik bedoel dat je je anders gaat gedragen, omdat je in een situatie zit, waar je liever niet in zit.
bv. lachen wanneer je, je ergens voor schaamt.
(geen schaamte noemen, he!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat noemen ze 'Jezelf geen houding weten te geven'.

Er is bij mijn weten geen medische of psychologische term voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mens geneert zich meer voor een schijnbare fout die een ander hem verwijt, dan voor een werkelijke zwakheid, die men tenslotte zelf toegeeft.

de mensen schamen zich niet over hun schunnige gedachten, maar alleen over de idee dat iemand hen tot zulke gedachten in staat acht.

Het verlies van de schaamte is het eerste teken van geestezwakte

O schaamte! waar is uw blos?

Schaamte is niet altijd besef van het kwaad dat wij doen, vaak is ze besef van het kwaad dat men ons aandoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankoe ^^, ik wil zoveel mogelijk citaten spreekwoorden en gezegde uit men hoofd leren :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gespoken, weinig vraaggerichte informatie:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oww, sorry!! generen is gedeeltelijk een goed antwoord, want het gaat alleen maar over schaamte, maar je kan je ook anders gaan gedragen door zenuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe je dus bij gène, dan uit je je schaamte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de blos is de kleur van de deugd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens
Thomas noemt het hierboven al: gène
Je geneert jezelf en dat is een uiting van schaamte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauuw!! druk ff op die plaatje met die duim omhoog!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op uw bevel thomaswerf +1 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoelde Thomas dat ik hem moest plussen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed hoor! Ik heb het plusje gezet!