kan iemand mij vertellen welke filosoof een synthese tussen het kapitalisme en het communisme voor ogen had?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch juist de uitvinder van het communisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Socialisme, net even wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marxisme, weer net iets anders.

Antwoorden (2)

Georg Wilhelm Friedrich Hegel.
Maar ook Immanuel Kant schreef hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
W.C. Sickesz, een Nederlands auteur van verschillende soorten werken, schreef ooit het boek : ' Synthese van drie ideologien : communisme, socialisme en kapitalisme.
Hij was echter geen filosoof maar een zakenman, en publiceerde voornamelijk over economische onderwerpen. Het boek heeft dan ook meer een economische dan een filosofische invalshoek, al is er natuurlijk wel overlap.

Voorbeelden van een dergelijke synthese zien we echter wel - zij het niet onverdeeld positief. Denk bijvoorbeeld aan het Nieuwe China, dat vanuit een zeer communistisch ingerichte maatschappij recentelijk het kapitalisme omarmt heeft, en waar we kunnen zien hoe bijvoorbeeld de overheid grote winstgevende bedrijven bedrijven (kapitalisme) probeert te mobiliseren het Internet te censureren. (communisme). Voorwaar een intrigerende combinatie.

Ook heeft de filosoof Georg Hegel ook over dit onderwerp geschreven. Hij spreekt (in Marx's terminologie) over een synthese tussen de these Kapitalisme en de antithese Communisme. Die zou echter niet spontaan kunnen ontstaan, maar door sturing, corruptie, oorlog en criminaliteit. Hij noemde het Fascisme. En het was kort en goed niet echt zijn ideaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik ben met een essay aangaande dit onderwerp bezig en dit is goede stof om op voort te borduren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes ! ;-)