Als je je helemaal klem hebt gezopen voor de periode van een uur of acht.
8 jaar geleden
Globaal zijn daarvoor 3 mogelijkheden:

(1): Als 'de bron' (het zintuig zelf) is aangetast. Bijvoorbeeld: je loopt een gehoorbeschadiging op doordat je een keiharde knal hebt gehoord.

(2): Als de zenuwen niet goed functioneren, dat zijn de geleiders van de prikkels tussen het zintuig en de hersenen.

(3): Als 'de ontvanger', de hersenen zijn aangetast die het zintuig beheersen. Je oren kunnen op zich het geluid wel opvangen (hamer, aambeeld en stijgbeugel etc. functioneren wel) en via de zenuwen naar de hersenen sturen, maar de hersenen zelf kunnen het geluid niet of beperkt verwerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar zelf heb je dat waarschijnlijk zelf nooit meegemaakt, en ik ook niet. Zijn er ook situaties die je gehad hebt waarin het voelde of echt zo was dat je zintuigen je in de steek lieten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een periode gehad dat mijn arm 'sliep' als ik 's nachts wakker werd, waarschijnlijk vanwege een slechte doorbloeding doordat ik erop had gelegen. Dat is een voorbeeld van punt (2): als ik knijp in mijn arm als die slaapt, kunnen de zenuwen de prikkels niet meer doorsturen.
De arm voelde dan als bijna verlamd, die kon ik nauwelijks meer optillen. Beste methode daartegen: rustig overeind gaan zitten, een paar keer diep ademhalen en de doorbloeding van de arm stimuleren; dan trekt het tintelende gevoel vanzelf weg en komt het normale gevoel weer terug. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/113282-slapende-arm-of-hand.html
Ik heb daar ervaring mee. Ik ben diabeet en heb tijdens ernstige hypo's meegemaakt dat mijn zintuigen me in de steek lieten. Dan zag ik op allerlei plekken vlekken in verschillende kleuren die er in werkelijkheid helemaal niet waren. Gevolg van acuut tekort aan glucose, waardoor de hersenen niet voldoende brandstof kregen om hun werk goed te doen en verkeerde signalen doorgaven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mens heeft 5 zintuigen. Deze kunnen ons allemaal onder bepaalde omstandigheden in de steek laten.

1. De tastzin. We kunnen niets voelen wanneer we bv. door extreme koude "gevoelloze" vingers hebben.

2. Het reukvermogen. We kunnen niets ruiken bij een verkoudheid.

3. Het gehoor. Na een hele harde knal kan je gehoor tijdelijk uitgeschakeld worden.

4. De smaakpapillen. Soms kun je ook bij verkoudheid niets meer proeven.

5. De ogen. Wanneer we in de felle zon gekeken hebben kunnen we tijdelijk verblind zijn.

Naast deze tijdelijke uitvallen van de zintuigen zijn er ook ziekten die bepaalde zintuigen aantasten.
Bij medische ingrepen kunnen medicijnen gegeven worden om ( plaatselijke ) gevoelloosheid te veroorzaken.
Onder invloed van drugs kun je gaan hallucineren, je hoort of ziet iets wat er niet is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je je bewustzijn verliest, dan ervaar je de prikkels van de zintuigen niet meer.