Waarom kom ik de chinese achternaam ' Ming ' nooit tegen?

De Ming-dynastie is bekend van vele zaken, zoals aardewerk. In mijn beleving moet een Ming dynastie dan wel een grote familie zijn. Waarom kom ik dan nooit een chinees of chinese tegen die Ming als achternaam heeft. Of is Ming helemaal geen chinese familienaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn Nederlandse buren van Chinese komaf hebben hun zoon Ming genoemd! Een mooie naam vind ik het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik ken toevallig wat Mingen met Ming als voornaam . Zeker in San Francisco ( Chinatown ) een veel voorkomende voornaam .

Het beste antwoord

Ming heeft niets met een achternaam te maken.
De eerste keizer van de dynastie was Zhu Yuanzhang, een meedogenloze rebellenleider in de chaotische nadagen van de Mongoolse Yuan-dynastie. Hij stichtte in 1368 de nieuwe dynastie onder de naam Ming.
Ming betekent "helder", waarmee hij waarschijnlijk wilde aangeven dat alles nu licht werd na de duistere periode van de Mongoolse dynastie.

Het Chinese "Ming" betekent nu overigens ook persoonlijke naam. Dit is te vergelijken met onze voornaam. Zij kan bestaan uit twee karakters, zoals ‘Zedong’ (澤東) in ‘Mao Zedong’ (毛澤東) of uit één karakter, zoals ‘Qian’ (遷) in ‘Sima Qian’ (司馬遷). Meer dan twee karakters komt zelden voor, een bekend voorbeeld van drie karakters is de persoonlijke naam van de Chinese zwemster Xu Tianlongzi.