Gebeuren er anno 2010 meer zedendelicten dan zeg maar 10, 20 of 30 jaar geleden?

Is het met cijfers te onderbouwen of er al dan niet meer zedenzaken zijn? of heeft het te maken met media aandacht en lijkt het dat het meer gebeurt zoals deze week, alleen vandaag al 3 stuks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sexualiteit is een zeer sterke drijfveer van de mens. Overal waar geen sterke normering heerst, en waar er geen gewetensvorming is geweest, blijven lustgevoelens overheersend.
Bij overnormering ontstaan weer ontsporingen.
Sexueel misbruik is van alle tijden en komt voor in alle lagen van de bevolking.

In de kerk zijn er tijden geweest, dat het veel ernstiger was.
De kerk verwikt of verweegt daarom nauwelijks nu. Het is echt van alle tijden.

Maar daarom wel vreselijk. Het is echt heel erg vreselijk wat mensen elkaar aandoen, hoe mensen elkaar gebruiken voor de bevrediging van hun lusten.

Als je in de dierentuin bent, dan zie je het apen voortdurend doen. Vooral als ze zich vervelen.

In onze tijd is er wel veel meer nadruk op de gelijkwaardigheid van mensen komen te liggen, als een algemeen geldende maatschappelijke norm. En daarom verafschuwen we misbruik des te meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat er meer zedendelicten zijn, maar wel dat ze vaker opgespoord worden.
13 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen omdat je niet kunt weten wat niet is gemeld. Bovendien steken de media niet meer in elkaar zoals vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet, maar het is zoals een kettingreactie.
Op het moment dat er aandacht aan wordt besteedt, maak je iets los bij mensen. Men wordt alerter en reageert dus sneller op signalen. Bovendien wordt je tegenwoordig sneller geloofd en hoef je je niet te schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prostitutie wordt steeds sterker aan banden gelegd, door wettelijke bepalingen. Soms heel goed ter bescherming van prostituees en het aanpakken van mensenhandel, maar ik voorspel dat de keerzijde daarvan zal zijn, dat door minder prostitutie en derhalve een hogere prijs daarvoor, het aantal zedendelicten zal gaan toenemen.

Cijfers heb ik helaas niet voor je.

Verder worden mensen/slachtoffers steeds mondiger.
Daar waar ze vroeger uit schaamte zwegen, doen ze nu aangifte.

Het bevolkingsaantal stijgt en het lijkt me aannemelijk dat ook de criminaliteit daardoor stijgt, almede het aantal zedendelicten.

Denk dat het aantal criminelen sneller stijgt dan het aantal politieagenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat beperking van prostitutie (wat ik al betwijfel) leidt tot meer zedendelicten.
Iemand die betaalt voor seks, is niet dezelfde als iemand die seks met geweld afdwingt of die kinderen gebruikt voor zijn/haar seksuele behoeftes.