In welke mate speelt het Frans nog een rol in voormalig Frans-Indochina?

Op het internet kan ik wel vinden dat het een tweede taal is , en een niet officiële taal. Maar dat geeft me nog niet zo'n goed beeld van het taalgebruik daar.

Is de taal daar aan het uitsterven zoals het Nederlands in Indonesië?
Of wordt het daar juist weer meer opgepikt? ( onwaarschijnlijker, maar plausibel) .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het Frans Indochina is het vroegere Vietnam, het heeft een eigen taal de Fransen hebben in de achttiende eeuw een deel van Vietnam gekoloniseerd maar niet het Frans dwingend opgelegd en het Frans werd niet op scholen gedoceerd, zoals in Indonesië de Nederlanders dat wel deden.
Wel kent het leenwoorden vanuit het Frans en in de achttiende eeuw het Latijnse alfabet geintroduceerd.
Door de Amerikaanse invloeden tijdens de Vietnam oorlog is Engels wel een taal die in Vietnam veel gebruikt wordt.