Kan je angst erger worden?

Als je als kind erger bang voor bent, bijv spinnen, onweer of honden en je krijgt van je ouders te horen dat je je aanstelt en het onzin is dat je daar bang voor bent. Kan je dan nog banger worden ervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan inderdaad erger worden.

Antwoorden (7)

Ja, ik denk het wel. Het lijkt dan alsof je de enige op de wereld bent. Je immers nog geen uitleg gekregen waarom het niet angstig zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Zoals sommige mensen ook nog banger worden als de ander de angst niet serieus neemt, of de 'stoere rol' op zich neemt, dan gaan zij nog meer in die 'bange rol'. Terwijl als de ander juist zich bang gedraagt, zij dan de 'stoere rol' op zich nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat experiment / die theorie ben ik wel heel erg benieuwd naar.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, ik zat me net te bedenken hoeveel mensen in hun jeugd niet het gevoel hebben gehad dat zij iets hadden en dat zij de enige zijn in de hele wereld?
Dus ze durven het niet met hun ouders te bespreken en blijven lang in dit ongewisse. Maar wij hebben al eerder onze meningverschil over kinderen gehad.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, veel kinderen hebben dat gevoel gehad. Maar dat is iets heel anders dan het al dan niet erger worden van een aanwezige angst wanneer die niet serieus wordt genomen. Het is ook iets anders dan het plotseling stoer worden als broertje of zusje dezelfde angst blijkt te hebben - ik vermoed eerder het tegendeel, namelijk dat beide kinderen dan elkaars angst zullen versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan alle kanten op gaan. Dat hangt af van de verschillende rolverdelingen binnen een gezin. Twee verschillende angsten zijn nog steeds angsten en die twee kunnen elkaar wel versterken. Met stress ben je ook mentaal kwetsbaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym ; mijn reactie was op de opmerking van Fynnia.
Ik ben er van overtuigd dat je kinderangsten wel, altijd, serieus moet nemen, maar dat je er NIET in mee moet gaan, maar moet proberen de angst juist weg te nemen. Voor ongevaarlijke dingen dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, oh, ik zag een minnetje erbij en jouw reactie, dus ik dacht..........
Ik denk eerder dat je angst voor iets groter wordt als anderen ook bang zijn voor hetgeen jij bang bent en zelf ook gaan "panieken". Als anderen rustig blijven en niet laten zien dat ze misschien zelf ook bang zijn groei je over die angst heen (tenzij die heel erg diep zit natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Het is overduidelijk gebleken dat angst erger wordt wanneer kinderen (en dieren, en mensen) daar voortdurend in bevéstigd worden ; als ze dus door de mensen die hen het leven moeten leren bevestigd worden in het idee dat er daadwerkelijk iets is om bang voor te zijn.

Een kind dat bang is voor , noem eens wat, overvliegende vliegtuigen en bij elk vliegtuig dat overvliegt aangehaald en getroost wordt, leert dat er iets is om bang voor te zijn. Een kind wiens ouder elke keer zegt : hee, kijk, een vliegtuig, daar zitten allemaal mensen in die op vakantie gaan' leert het kind dat er niks is om bang voor te zijn.

Aanstellen en onzin is in de eerste fase wellicht niet de handigste taktiek. Maar uiteindelijk mag je ook van een (wat ouder) kind verwachten dat het niet meer voor elk mugje op de loop gaat.

Omgekeerd kun je een kind ook doods- en doodsbang maken voor dingen die totaal niet beangstigend zijn. Denk aan de experimenten van ...ik meen Watson. Met dat jongetje dat elke keer als hij een witte rat zag, een hard geluid te horen kreeg, en op een gegeven moment zelf panisch werd voor knuffelbeesten en bontjassen. Albert was het ? Het afleren, echter, lijkt me beduidend nuttiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens op het consultatiebureau kijken welke kindren het hardst gillen bij een prik : juist ; die waarvan de mamma zelf bang is, of het kind overdreven probeert te sussen voor die afschuwelijke ervaring die hem te wachten staat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor je gezichtspunt en argumentatie. De angsten die Petra beschrijft worden volgens mij niet erger. Maar daar komen weer andere voor in de plaats. Angst om je kinderen te verliezen. Of om ouder te worden, dood te gaan. Van een heel ander kaliber omdat je als volwassene op een heel ander niveau redeneert. Kinderangst is vaak onwetendheid of overgenomen (ouders zijn bang).
De angst zal niet echt erger worden, maar ook absoluut niet minder. Als ouders begrip hebben voor de angsten van hun kinderen dit hoort vaak bij een bepaalde ontwikkelingsfase), het kind geruststellen en informeren, dan zal het kind sneller zijn angst leren overwinnen.

Bij kinderen kunnen spinnen bijvoorbeeld dieren zijn die kinderen kunnen vangen en opeten. Als ouders alleen maar zeggen dat het kind zich aanstelt, zal dit de angst absoluut niet wegnemen. Als ouders begrip opbrengen en zeggen dat de spin er inderdaad wel eng uitziet, maar eigenlijk heel bang voor mensen is. Ze kunnen dit illustreren door de spin een klein tikje te geven waardoor de spin zich uit de voeten maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed verwoord en beargumenteerd. +1.
Jeetje, wat erg. Dat je ouders dat tegen je zeggen.
Dat ze je dus niet serieus nemen en misschien zelfs denken dat je dit gewoon zit te verzinnen. Vreselijk.
Angst is 1 van de vreselijke emoties die je kunt hebben.
Dat kan je hele leven beinvloeden, bij sommige mensen.
Ik geloof je wel!!! En ik weet dat je niet liegt!!
Maar...ik kan denkelijk niet je angst weg nemen.
Spinnen...zijn hele lieve diertjes en doen jou helemaal niets.
Ze zijn eerder nog banger voor jou....het is alleen eng omdat ze zo snel zijn. Als je ooit in een parkje bent en je ziet een spinnenweb..kijk dan eens goed naar de spin en wat die zoal aan het doen is. Je zal je verbazen hoe knap het is om met een draadje...wat uit zijn eigen lichaampje komt...zo'n huisje (web) te maken. Alle insectjes die daar dan tegenaan vliegen...blijven eraan kleven. En dat is dan weer eten voor de spin. Maar ....de spin zelf...kleeft niet aan die draden...grappig he.
Dus...probeer op die manier je angst om te zetten in verwondering.
Onweer...hoef je ook niet echt bang voor te zijn.
De bliksem pakt altijd het hoogste punt wat hij kan vinden.
En er zijn speciale palen gemaakt zeg maar...waar die bliksem dan in kan slaan, zodat hij niet in je huis komt.
Uitzonderingen daargelaten..Gewoon glimlachen en denk maar dat de engeltjes mooie foto's van je maken.
Honden...kijk naar de staart. Als de staart van een hondje omhoog staat en kwispelt...zit het wel goed.
Maar....als je een hond ziet met de staart tussen zijn benen...en zijn oren naar achter...dan kan hij in een slechte bui zijn. Blijf er dan maar vanaf en aai hem niet.
Eerst goed kijken naar het gedrag van een hond, dan zie je op den duur precies wie je wel en niet kan aaien.
En mocht er ooit een hond op je af komen die jou wil aanvallen....wat niet zo snel zal gebeuren hoor...dan trek je snel je jas, trui, sjaal of tshirt uit...en houdt dat als een stok voor je. Je trekt die jas of wat dan ook strak, horizontaal... alsof je een stok beet hebt. Dan heb je grote kans dat die hond daarin gaat bijten in plaats van in jou.
Nou, sterkte...en praat er anders eens over met een lerares van school of je klasgenootjes. En vraag eens waar zij bang voor zijn. Wie weet..groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst heeft groote ogen. In angst lijk hetgeen waar men bang voor is altijd groter.

de mens is van nature bang en hij vreest van alle calamiteiten zichzelf het neest. Daarom probeert hij zich op alle mogelijke manieren te bedriegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt je in ieder geval onbegrepen, en dat zal inderdaad effect hebben op het toenemen van je angst.
Als je ouders je nu vertellen en uitleggen dat je niet bang hoeft te zijn voor onweer, en begrip hebben voor je angsten, dan voel je je wel begrepen, en zal je angst verdwijnen.