Waarom houden wij niet van landschappen die ons weldoen?

We kijken meestal niet graag naar landschappen met kantoren, fabrieken en megastallen. We kijken liever naar landschappen die door de daar wonende jongeren halsoverkop worden ontvlucht, met hun vruchteloze bodems en/of hun barre klimaat. Waarom doen we dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens psychologische onderzoeken worden we sneller rustig en genezen we zelfs iets sneller als we naar natuur kijken (echt of een poster) dan als we gebouwen zien.
Een theorie voor waarom kijken naar natuur zo goed voor ons is, is de fractalvorming. Veel dingen in de natuur zijn opgebouwd uit fractals, en dat heeft blijkbaar een positieve invloed op ons brein oid als wij ernaar kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat wij geen inkomensbron zoeken in een poster van een afgelegen bergmeertje en de wegvluchtende jongeren zoeken dat wel in hun omgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar, wat je 'weldoen' noemt....ik zie het meer als een soort van 'dagverblijf-kooien', waarin we het geld verdienen om het ons mogelijk te maken, in onze vrije tijd er níét naar te hoeven kijken.
Er zijn mensen, die erg kunnen genieten van de sky-line van grote moderne steden, maar ik word er erg blij van, als ik helemaal niets mens-gemaakts om me heen zie, en je die nadrukkelijke handtekening van de moderne mensheid even kunt vergeten.

Dat jongeren halsoverkop vluchten, ligt daarom volgens mij niet aan het niet-waarderen van hun woonomgeving, maar meer aan het geen-rooie-rotcent kunnen verdienen, en de hoop, in die massa-kooien ergens een graantje te kunnen meepikken.

Want als mensen het financieel zo hebben, dat ze kunnen kiezen, dan kiezen ze voor een boerderijtje, vrijstaand, laag, en met een eigen verhaal, ergens ver weg van de grote steden.

Hooguit hele jonge steenrijke blitsmakers zullen een penthouse in de stad prefereren : anders moet je steeds zo'n eind rijden, als je uit eten of gewoon 'uit' wilt - want wat heb je er anders aan, als je jong heel rijk bent? Dat moet je tenslotte wel ten toon spreiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slaat de spijker op de kop! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dánk :-))
Omdat dat (hier in Nederland) iets is wat niet iedereen naast zijn deur heeft staan. Nederland is namelijk aardig volgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een natuurlijker landschap ons beter thuis laat voelen, het laat ons zien en voelen waar we vandaan komen, en dat geeft ons innerlijke rust en ontspanning. (Ben zelf net terug van een natuurwandeling op een strandwal ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We houden er vaak wel van, maar economische motieven leiden er toe dat we toch alles volbouwen en exploiteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op het platteland ontwikkelen we onze essentie , in de stad onze persoonlijkheid. jongeren willen hun persoonlijkheid ontwikkelen.