Van een pocket of demand is sprake als de markt voor een bepaald product als geheel dalende is, maar in bepaalde deelmarkten de vraag nog een beetje op peil blijft. Dit zijn vaak deelmarkten / niches waarin minder bedrijven actief zijn, waardoor ze nog relatief rendabel gemaakt kunnen worden.

De pocket of demand is dus als het ware een "vraagbubbel". Zie het als een rubberbootje, dat uit compartimenten bestaat. Als ze allemaal lek zijn, op een na, dan zinkt de boel. Behalve dat ene, dat blijft drijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De vraag is gesteld in de categorie Sociale wetenschap. Heeft het begrip "pockets of demand" ook een specifieke betekenis in de sociale wetenschap, of hoort het begrip alleen bij de economie en zou de vraag dus eigenlijk in de categorie Economie moeten staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had de categorie niet gespot, maar ik weet dat sommigen van mening zijn dat economie onder sociale wetenschappen valt. Maar afgezien daarvan: ik ken alleen deze betekenis en de vraagsteller heeft niet echt veel context bij zijn vraag geleverd...
Antoni
9 jaar geleden
boefie74, dank voor je reactie. De vraag kan, als je dat wil, nog eenvoudig worden verplaatst naar een andere categorie, maar ik was gewoon benieuwd of dit begrip (ook) bij Sociale wetenschap hoorde. Dus die excuses zijn niet nodig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien je toevoeging, is mijn eerdere antwoord het goede. Het gaat inderdaad om blijvende marktsegmenten (niches). Denk bijvoorbeeld aan het aloude filmrolletje voor de fotocamera. Die markt is nagenoeg verdwenen, behalve een kleine groep van echte liefhebbers. "Blijvende" is overigens relatief, het kan ook zijn dat de markt in die specifieke niche gewoon wat langzamer verdwijnt.