Nee, sociologie is geen psychologie - want dat is kennis van het menselijk denken - maar wetenschap van menselijk gedrag in maatschappelijk groepen.

De sociologie houdt zich bezig met het verklaren van de oorzaken en gevolgen van sociale verschijnselen. Sociologie bestudeert het functioneren van mensen in de maatschappij en onderzoekt en beschrijft hoe samenlevingen functioneren. Een socioloog bestudeert de kwaliteit van de samenleving, hoe de onderlinge samenhang van mensen en groepen in de maatschappij zich ontwikkelt, en wat dat betekent voor de mensen die daarin leven.
9 jaar geleden
Het gaat wat ver om het te verbieden, maar correct is het niet. Wat je in je vraag beschrijft, is de sociale psychologie, niet de sociologie. Kenmerk van de sociologie is dat het de maatschappij of een bepaalde groepering of subcultuur als groep onderzoekt en niet onderzoekt wat die mensen doen of denken in een bepaalde setting (namelijk: binnen die groep) op individueel niveau, zoals binnen de psychologie.

Je zou eventueel wel kunnen zeggen dat waar een psycholoog de psyche (of: het menselijk denken/handelen) onderzoekt, de socioloog de samenleving of een subgroep daarvan onderzoekt. Maar dan kun je net zo goed zeggen dat een socioloog de samenleving onderzoekt zoals een econoom de economie onderzoekt. Hoewel psychologie en sociologie beiden tot de sociale wetenschappen behoren, zijn het toch echt te onderscheiden vakgebieden. Hoewel er soms wél enige overlap is tussen de sociale psychologie en de sociologie.