Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik toestemming van de ouders nodig voor mijn onderzoek op de basisschool?

Ik wil voor mijn scriptie onderzoek doen op de basisschool. Ik onderzoek zelf het taalgebruik van de leraar, observeer de leraar voor ongeveer 5-10 minuten, ik neem op wat hij/zij zegt, en ik typ dit later uit. In principe heb ik hier geen toestemming van ouders voor nodig. Het kan echter zijn dat leerlingen een vraag stellen tussendoor, of gewoon iets zeggen, en dit dan per ongeluk ook op de opname komt. Dit wordt verder niet gebruikt voor onderzoek, niet uitgetypt etc. Heb ik dan alsnog toestemming van de ouders nodig?

Ik studeer in het buitenland en mijn professoren hier zeggen dat dit wel toegestaan is. Echter heb ik nog niemand om dit aan te vragen in Nederland, en volgens mij is dit niet toegestaan in Nederland.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Elke basisschool in Nederland moet dit verplicht geregeld hebben.
Per school kan de omschrijving iets verschillen.

In principe kan dit gewoon, maar vraag op de betreffende school hoe zij communiceren met de ouders omtrent stagiaires binnen de school.
Daarnaast vind ik het netjes als je je sowieso voorstelt aan de ouders van de kinderen (mail, brief) en dat je daarin uitlegt wat je komt doen….
Maar wellicht is dat overbodig (afhankelijk van beleid school).

Eigenlijk komt het hierop neer:
Jij neemt op in de klas. Is dit alleen geluid of ook beeld?
Alleen geluid is sowieso eenvoudiger.
Wordt dit materiaal niet besproken binnen jouw opleiding is er niks aan de hand.
Heb je het materiaal uitgewerkt, vernietig je het.
Doe je wel verslag van een leerling/vraag, noem je het leerling X.

In deze bron wordt alles goed omschreven, vind ik.
Ook andere zaken omtrent jou, opleiding, stage en mensen (kinderen).