Waarom verschillen de talen zo erg van elkaar?

Ik ken wel het bijbelverhaal van Babylon, maar volgens mij geloofd de meerderheid daar niet in en ik ook niet.
Verder ga ik er ook van uit dat elk mens van 1 stam afstamt, uit Afrika, dat is in ieder geval de meest gangbare wetenschappelijke uitleg, wat ik zelf ook geloof, want als apart van elkaar de mensen zou zijn geëvolueerd, dan zouden ze, denk ik, niet zo veel op elkaar lijken.
De enigste verklaring lijkt mij dan dat de talen apart van elkaar zijn geëvolueerd, maar ik kan dat moeilijk geloven omdat de talen ZO heel erg verschillend van elkaar zijn! Of zijn ze al miljoenen jaren geleden uit elkaar gegroeid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De vergelijkende taalwetenschap probeert deze vraag al enkele eeuwen te beantwoorden door zoveel mogelijk talen diepgaand te beschrijven en te vergelijken, onder andere door historisch onderzoek. Er worden zogeheten taalfamilies onderscheiden. Veel talen behoren tot de Indo-Europese taalfamilie. De Finoegrische talen - waaronder het Fins en Hongaars - vormen een aparte taalfamilie. Het Baskisch blijft in deze optiek een taal die losstaat van deze taalfamilies. Het blijkt erg moeilijk om met zekerheid te zeggen wanneer afzonderlijke taalfamilies zijn ontstaan, maar dit ligt geen miljoenen jaren terug, eerder enige duizenden tot misschien tienduizend jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nouja... in mijn vraag spreek ik juist de ongeloof uit dat de talen zo ontzettend veel van elkaar verschillen, zo erg, dat ik niet geloof dat dit zover uit elkaar kan groeien in slechts tienduizend jaar.
Kijk bijvoorbeeld hoe weinig de talen zijn veranderd in een paar duizend jaar tijd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet maar eens een Fries en een Limburger bij elkaar, als ze allebei hun eigen dialect spreken kunnen ze elkaar nauwelijks verstaan.
En dit is dan nog maar in een relatief korte periode opgebouwd.
Castle
9 jaar geleden
Weinig veranderd? Vroeger had je bijvoorbeeld :Hij loech, hij biek en hij wies. Dit zijn de verledentijdsvormen van lachen, bakken en wassen. Volgens mij veranderd taal steeds. In mijn voorbeeld hebben we het alleen al over een Nederlandse taal in enkele decennia.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudnederlands Lees daar eens wat voorbeelden. Dan snap je dat binnen 10.000 jaar makkelijk alle talen opnieuw niks met alle huidige talen te maken hebben. Behalve wellicht gecontroleerde talen.
De mensen die in Afrika zijn geëvolueerd tot een dusdanige intelligentie dat zij bewust genoeg werden om verdere reizen te maken dan hun vaste territorium, hadden nog niet tot nauwelijks verbale taal ontwikkeld. Doordat zij dit over de duizenden jaren apart van elkaar begonnen te ontwikkelen is er geen reden waardoor de talen op elkaar zouden moeten lijken.