Zijn er onder mensen die Arabisch schrijven meer linkshandigen dan elders?

Anders zouden er daar erg veel mensen bij het schrijven de problemen ondervinden die linkshandigen hier hebben. Arabisch schrijft men immers van rechts naar links.

9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ze eerder hun pen anders vasthouden ofzo. Ik ben rechtshandig en schrijf regelmatig Hebreeuws (ook van rechts naar links) en heb nooit last van vlekkende inkt, want als ik Hebreeuws schrijf houd ik mijn pen anders vast.

Het beste antwoord

Ik heb er nog nooit van gehoord, en het lijkt me onwaarschijnlijk. Het schrift is namelijk pas een paar duizend jaar oud, en handvoorkeur was toen allang overwegend 1 kant op (rechts). Het ontstaat niet door te doen, maar is aangeboren. Linkshandige volkeren bestaan in elk geval niet. Hebreeuws is ook van rechts naar links, Chinees van boven naar beneden.
Toen die schriften werden ontwikkeld, schreven maar weinig mensen. Nadenken over ergonomische zaken doen we nu wel, maar toen waarschijnlijk niet.
Wat zou kunnen, is dat de ambidexters (tweehandige mensen) in Arabische en Joodse culturen links schrijven, terwijl ze dat in Nederland rechts doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien vind je dit interssant (Engelstalig)
http://en.wikipedia.org/wiki/Writing_system#Directionality
Poet
9 jaar geleden
Mooie kaart!
kierkegaard47
9 jaar geleden
Wel, de (oude) Isreëlieten schreven ook (al) van rechts naar links, voor zover ik weet. Toch stond al in het oude testament de linkerhand symbool voor 'minder goed dan de rechterhand'. Bijvoorbeeld in genesis 48 waar het overlijden van Jakob beschreven wordt, en de grootste zegen met de rechterhand gegeven wordt, en de 'mindere zegen' met de linkerhand. Dus denk ik dat de schriftrichting verder weinig te maken heeft met de culturele voorkeur of de aanleg van het volk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, rechts was altijd goed. De Romeinen noemden het zelfs sinister (is natuurlijk andersom: wij zijn linkmiechels sinister gaan noemen, terwijl het gewoon links betekende). En kijk eens naar deze plaatjes van boogschutters ( "ancient archers" in google afbeeldingen)
https://www.google.nl/search?q=ancient+archers&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=3MNnU-fqDoiWPaDfgOgE&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1266&bih=873#imgdii=_

Ik zie welgeteld 2 linkshandige schutters: een Iraniër (Pers dus) en een Chinees.

Andere antwoorden (1)

Ik ben zelf linkshandig maar heb er geen problemen mee om van links naar rechts te schrijven. ik heb wel eens geprobeerd om in spiegelschrift te schrijven, maar dit voelde erg onwennig. Wellicht vallen de problemen van linkshandigen hier wel mee en gaat het meer om gewenning.