Welke filosoof zei dat je zonder regels niet kunt leven?

Ik wil graag weten, voor mijn essay voor filosofie dat ik moet schrijven, welke filosoof zei dat je zonder regels niet kunt leven. Kan het niet vinden op Google. Zijn er mensen die het antwoord hierop weten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig in 22 regels volgens Arthur Schopenhauer Volgens de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer was het eigenlijk volstrekt onmogelijk om gelukkig te worden. Het leven is een grote hel, met de dood als beloning. Zoals de Boeddha al zei: Het leven is lijden. Toch heeft Schopenhauer ons enkele tips achtergelaten hoe te leven. Tips die in ieder geval een groter ongeluk proberen te voorkomen. http://tinyurl.com/oyuto9n
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@relieve, gezien je twee vragen die duidelijk in elkaars verlengde liggen zie ik alleen een samenhang tussen Foucault en Sartre.

Antwoorden (2)

Dat heeft geen (beroemde) filosoof beweerd.

Maar wellicht bedoel je deze uitspraak van Plato: "Goede mensen hebben geen wetten nodig om te weten waar hun verantwoordelijkheid ligt en slechte vinden wel een achterdeurtje."

Het is welliswaar het omgekeerde van jouw vraag, maar omdat het een bekende filosofische uitspraak over de noodzaak van wetten (regels) is denk ik toch dat je deze bedoeld.
Het zou ook verklaren waarom je hem in google niet kan vinden.
Ik vermoed dat je Paul-Michel Foucault (Poitiers, 15 oktober 1926 - Parijs, 25 juni 1984) bedoelt.
Foucault was een Frans filosoof en verdedigde het structuralisme.
De wetten zijn er om onze vrijheid te beschermen. Zouden er geen wetten zijn dan kan onze vrijheid worden bedreigd door anderen. We zijn vrij om keuzes te maken maar deze moeten passen binnen de normen en waarden van onze maatschappij. Hierdoor hebben wij een existentiële vrijheid.