Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik E=mc2 demonstreren?

Ik moet een spreekbeurt doen over verschillende belangrijke wetenschaps en natuurkundige. Albert Einstein is hier natuurlijk ook 1 van. Het is maar een klein stuk van mijn spreekbeurt maar wel een belangrijke… ik moet dus een kleine begrijpelijke uitleg hebben die ik op een opendag aan 1e klas kinderen kan vertellen. Ook moet ik een kleine demonstratie geven daar heb ik al helemaal geen iedee van want hoe moet ik z’n formule demonstreren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een proefje in de klas lijkt me niet echt haalbaar, omdat er altijd ofwel subatomaire deeltjes, ofwel astronomische objecten aan te pas zullen komen.
Wat je zou kunnen doen is met beelden en animaties laten zien hoe in de jaren nadat de relativiteitstheorie tot stand was gekomen, experimentele bewijzen werden gevonden.
De bekendste verificaties zijn de verschuiving van de sterposities tijdens een zonsverduistering (op 29 mei 1919 op initiatief van Eddington gemeten) en de periheliumbeweging van Mercurius.
Een goed overzicht, bedoeld voor scholieren, vind je op kennislink (negeer even wat er gezegd wordt over dat de lichtsnelheid onder vuur zou liggen; dat was een hype in 2011).
De originele foto (negatief) van Eddington vind je o.a. op wiki. De sterren zijn er wel moeilijk op te zien ondanks dat ze met streepjes zijn aangegeven.
In de derde bron enkele plaatjes die handig zijn als je wilt uitleggen wat er gemeten werd.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding