Wat is het nut om naar de grond te kijken?

Vaak zie ik mensen naar de grond kijken wanneer ze lopen, waarom doen we dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Vaak doen mensen dat om oogcontact met anderen te vermijden.

En natuurlijk om te voorkomen dat ze struikelen over die losse straatsteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Om niet te struikelen over loszittende tegels, om niet in hondenpoep te stappen enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen dit vooral doen om zich af te sluiten van "de buitenwereld"
Het geeft ook het gevoel dat je minder opvalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om geen rottigheid uit te lokken.
zeker 's avonds in uitgaansgebieden kan je oogcontact beter vermijden.
sommige mensen hebben een kort lontje en vatten het al verkeerd op als je ze aankijkt.
14 jaar geleden
Je kunt je beter op je gedachten concentreren als je naar de grond kijkt - je wordt niet afgeleid door wat er om je heen te zien is.

Veel mensen doen dit dan ook automatisch, als ze 'in gedachten verzonken' zijn.

En je zult minder snel over een losse stoeptegel struikelen of in de poep trappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het zelf alleen, als het een slecht wegdek is, om niet mijn nek te breken over ongelijke stoeptegels.
Of als het glad is, en een pak sneeuw ligt.
Het kunnen ook mensen zijn die zich rot voelen, en daarom het hoofd laten hangen.
Of ze missen hun eigen trots, niet met "je kin omhoog"
En er zullen meschien nog wel meer redenen zijn, maar dat weet ik zo niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn diverse redenen voor en mensen doen het niet allemaal om de zelfde reden. Je ziet b.v. sneller of er iets op de gronde ligt,b.v. poep(bah),geld(aha) een losliggende stoeptgel of een gat inde bestrating(vorstschade).
Of om anderen niet aan te hoeven kijken(heb ik wat van je an?),of omdat ze domweg geen Sammy heten(hoog Sammy,kijk omhoog Sammy). En mogelijk zijn ze alleen maar verlegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want dan wordt je lekker nat!
Misschien ligt er nog een euro op straat. ( of meer )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt je niet of minder gestoord door de omgeving... Naast het niet vallen is dit de veiligste manier om je door de wereld te begeven, vooral als vrouw, want die mag bijna een man niet eens (echt) aankijken...

Dus de ander ontwijken en in je eigen territorium blijven is volgens mij de meest voor de hand liggende reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel ; kijken waar je loopt.
In de vrije natuur (let maar eens op als je eens ergens buiten gaat wandelen, waar je een beetje vrij zicht hebt) kijken mensen ook voor zich, gemiddeld een meter of tien tot 15. In de grote stad zou je bij die afstand echter voortdurend tegen mensen , paaltjes, bankjes en prullenbakken opbotsen, om nog maar niet te spreken van het struikelen over hondjes en hun uitwerpselen en overige troep. Daar is vlak voor je kijken (hooguit een meter of twee) dus praktischer, en dat zul je dus vrijwel automatisch doen.

Weet je zeker dat de weg voor je vrij is of beweeg je je in een mensenmassa ie zo druk is dat je sowieso de straat voor je niet kunt zien, dan neigen mensen meer recht voor zich uit te kijken danwel naar de persoon vlak voor hen.

Hoe dan ook, lopen met je hoofd rechtop en al om je heen kijkend is in eender welke natuurlijke situatie nooit handig, al is het maar om oneffenheden in het 'wegdek' tijdig te zien, en blijkbaar aangeleerd, kunstmatig gedrag. Volgens mij zie je dat uitsluitend bij mensen die alleen maar rondlopen in eigenhuis en tuin of in de supermarkt, want daar is dat de meest aangewezen 'loopmethode'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk waarop je loopt.!
Kan van alles ervoor komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk altijd dat die mensen denken "ik ben er even niet".. even out of order. Geen kontact willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken waar je loopt. Zeker als je wat ouder bent. Ik ben zelf alle vele malen plat op mijn bek gegaan, door onverwachte stoepje, oafsptjes, losse tegel, geen tegel, trapgaten.... enz. Ik let dus tegenwoordig wel op. Helaas verlies ik daardoor wat contact met de buitenwereld en zie wat minder van de mooie mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dan lekker dagdromen of problemen oplossen, sommige mensen zijn echter depressief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LoL dat doe ik ook altijd hihi =)