Zou je jezelf als geest kunnen verplaatsen, in je droom of nadat je over gaat? Kun je jezelf in je droom ergens anders heen sturen, in je onbewuste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Op deze vraag kan je zoveel verschillende antwoorden krijgen, als er mensen rondlopen. Ik ga proberen mijn visie te verwoorden op basis van het boedisme. Het boedisme gaat ervan uit dat je geest vastzit in je aards lichaam, in je leven doe je altijd goede, en slechte dingen. Die handelingen (en ook gedachten) worden opgeslagen als karma. Als het ware je eindstand op het einde van je leven bepaald of je gereincarneerd wordt en in wat en welke omstandigheden. De uiteindelijke bedoeling is om verlichting te bekomen en op dat moment wordt je een budha en kies je zelf of je nog in een aards lichaam terug komt (om anderen te helpen) of niet. Dit is natuurlijk in een notedop uitgelegd, een studie om het boedisme echte te begrijpen duurt natuurlijk heel veel jaren.

Een ander antwoord op weer totaal ander gebied is een bijna-doods-ervaring (BDE genoemd). Sommigen beweren dat ze toen ze gereanimeerd werden en dus eigenlijk klinisch dood waren, ze vanop een afstand (meestal van bovenaf) alles konden zien en horen en ze konden zelfs de kledij en de aparatuur beschrijven waarmee ze bezig waren. Ook dit zijn dus extreme omstandigheden waarbij het lichaam als het ware aan het afsterven is en de geest (als je er in geloofd) zich kan bevrijden.

Maar om te antwoorden op de vraag of je zelf je geest uit je lichaam kan halen in een droom... ik denk dat de meeste het met me eenszijn, als ik kortweg nee antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ervaring met dromen zijn er verschillende soorten. De meeste dromen zijn redelijk aan de oppervlakte, rustige belevingen in situaties waar je droom persoonlijkheid dan op haar/ zijn manier mee om gaat.

Soms echter belandt je in een droom een treedje dieper. Je beleeft een episode in een andere dimensie , waarbij je met je onderbewuste zelf in contact bent. Je onderbewuste zelf weet beter dan jij in je dagelijkse leven hoe je om moet gaan met een bepaalde situatie. In een dergelijke droom kan je een aanwijzing krijgen. Dergelijke dromen zijn zeer indrukwekkend , vol detail en gevoel , en jouw droom - persoonlijkheid is zelfbewuster dan in de "rustige " dromen.

Een andere situatie is wanneer je in de andere dimensie terechtkomt. Hier kan nog veel meer. Je kan bijvoorbeeld je spiegel - persoonlijkheid tegenkomen. Dat is jezelf , maar dan als het andere geslacht of jezelf in een heel andere omstandigheid.
Om een voorbeeld te geven . Ik kwam een spiegel persoonlijkheid tegen die een hartritmestoornis kreeg in de droom . In mijn eigen leven ben ik aan de hartritmestoornis geholpen ( ablatie ) en ze komen niet meer voor . Mijn spiegelpersoonlijkheid leed zichtbaar aan de hartritmestoornis , hij zakte bijna door de grond.
In een andere droom kwam ik mijn vrouwelijke tegenhanger tegen . Ik kwam mijzelf tegen , als ik een vrouw was geweest . De vrouwelijke "zelf " communiceerde met mij over wie ik werkelijk ben. Dat veroorzaakte in diep inzicht over mijn persoonlijke groei de laatste jaren ( en dat inzicht heeft waarschijnlijk bijgedragen aan die groei) .
Weer in een andere droom in de andere dimensie kwam ik mijn liefde tegen ( waar het uit mee is ) . Zij liet mij haar spullen zien , haar eigen huis , kamer , appartement waar zij verbleef en ze liet mij zien waar ze stond in de relatie . Ze was lief en zorgzaam maar ze liet zien dat zij in haar eigen leven door was gegaan , waar ik stil had gestaan.
De droom was zeer diep , in verschillende lagen , in een andere laag had ik contact met mijn eigen familie . Ik liep van de ene laag , geruisloos naar de andere laag , en ik kon inzien wat er nu werkelijk aan de hand is met het einde van onze relatie.

Weer een andere categorie zijn dromen die lucide worden. Je bent je dan bewust dat je droomt . Je kan onbeperkt en vrij ervaren wat je wilt , en je kan je eigen droom verder creeëren .

( Vervolg in reactie )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat ieder mens bijna elke nacht uittreedt. Het etherisch 'lichaam' maakt als het ware een uitstapje. Of dit met zijn gids gebeurt weet ik niet zeker.
Wel is zeker, en dat zul je kunnen beamen, de volgende dag weten we er meestal niets meer van en blijft het in het onderbewuste liggen totdat het ahw getriggerd wordt en bewust mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het woord 'geest' bedoelt men de activiteit van de hersenen. Zo kan iemand ook een (rare) 'loop' hebben, en dat is dan een activiteit van de benen.
Het is niet zo, dat een loop vrij rondzweeft, of dat je die kan verkopen, of op een cd'tje branden. Het kan niet, ook al is er een woord 'loop'.
Het zelfde geldt dus voor het woord geest.

Als je in een droom het idee hebt, dat je ergens anders bent, dan ligt je lichaam gewoon in het bed. Neem jezelf maar eens op met een camcorder.

Waar het in het kort om gaat, is dat perceptie niet hetzelfde is als de werkelijkheid.