Waarom kijken trainers en spelers bij voetbal zoveel om zich heen bij een interview?

Ik zie dit vooral bij wedstrijden van Eredivisie en Interlands. Tijdens interviews kijken trainers en spelers zowel voor als na de wedstrijden heel veel om zich heen, en kijken eigenlijk amper de vraagsteller aan.

Bij Frank de Boer bijvoorbeeld zie je dat als hij naar de vraag luistert, hij omlaag kijkt, en bij het antwoord geven kijkt hij bijna alleen maar om zich heen. Bij andere spelers en trainers zie ik vooral het om zich heen kijken.

Toegevoegd na 4 uur:
En dan heb ik het niet over in de spreekruimte, maar over als ze op het veld staan, of bij het reclamebord na de wedstrijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ze kijken niet zomaar om zich heen.
Als je in het openbaar spreekt moet je je blik regelmatig op een andere groep van toehoorders richten. Dan hebben ze het gevoel dat er tot hen gesproken wordt.
Bij die interviews zie je nooit dat er een hele kring reporters zit waar ze het woord tot richten. Maar ze willen iedereen aanspreken. Niet alleen de vraagsteller.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus eigenlijk zitten er dus nog meer verslaggevers buiten het beeld van de tv-camera, waar de trainer/speler naar kijkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik heb het trouwens niet over in de spreekruimte, maar over als ze op het veld staan, of bij het reclamebord na de wedstrijd.

Andere antwoorden (1)

Misschien zijn ze erg afgeleid door wat er om hen heen gebeurd of is het veel interessanter om naar voorbijlopende mensen te kijken dan in een camera lens.
Ook kan ik me voorstellen dat Frank naar beneden kijkt bij de vraag om zich te concentreren op de vraagstelling en zo goed te kunnen luisteren zonder afgeleid te zijn.