Zegt de cito toets daadwerkelijk wat je waard bent?

Want.. vaak hoor je dat kinderen bijvoorbeeld getest worden op vmbo maar uiteindelijk op de universiteit eindigen. Waarom kunnen ze op dat moment op de cito toets dat niet scoren? Wanneer zij nu een IQ test maken scoren deze personen ook niet erg hoog maar toch kunnen zij gemakkelijk de universiteit doen.

Hoe zit dit in elkaar?
Vaak gebeurd ook het omgekeerde, mensen krijgen een vwo advies en eindigen met een vmbo diploma om vervolgens naar het mbo te gaan en aan het werk te gaan.

Wie is er dan slimmer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat iemand waard is, zegt een citotoets sowieso niks over. Een mens is oneindig meer waard dan alleen zijn intelligentie.
Maar hoe het komt dat die testen verkeerde voorspellingen doen, weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk is je opleidingsniveau een INDICATIE van je slimheid. Gemiddeld gezien is iemand die op het VWO zit slimmer dan iemand die op het VMBO zit. Dat is het hele idee van de verschillende soorten onderwijs.

Antwoorden (15)

nee niet helemaal.
ze kijken ook heus wel hoe je voor de rest op school presteerd het hangt echt niet van die ene toets af.
als de beste van de klas vreselijk zenuwachtig word door die toets kan ze mischien inneens niks meer op die dag.

ze kunnen wel ongeveer zien wat een kind kan en waar het goed of minder goed in is.
14 jaar geleden
Nee. Mijn dochter zou volgens de Cito naar VMBO-K gaan maar omdat de basisschool ook de resultaten van alle jaren bijhouden heeft was te zien dat ze met gemak naar de Havo kon. Dit advies hebben ze gelukkig bij deze middelbare school aangehouden (is ook niet overal zo) en ze doorloopt dit jaar met twee vingers in haar neus ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cito zegt niks over slim. Het is een indicatie van wat een kind aankan na de lagere school. Mijn dochter is slim genoeg voor VWO, maar houdt niet van leren. Dat wist ik, haar moeder, zijzelf én de leraar, maar door die weinig ijverige instelling had ze de VWO nooit aangekund. Ze doet nu 1 VMBO en is druk bezig moed te verzamelen om nou eindelijk eens flink aan de slag te gaan om 2 HAVO te halen.
Voorlopig verzamelt ze moed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IQ-test is de beste voorspeller van schoolsuccces. dat wilk niet zeggen dat iederen met een hoog IQ verder komt, maar de beste mensen in ons land hebben allemaal een hoog IQ. Een Citotoets test schoolse kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
sorry dat ik het vraag, maar wat zijn precies de 'beste mensen'?
De toets is een hulpmiddel bij de keuze voor het voortgezet onderwijs. Ook het advies van de basisschool, de mening van de leerling, de ouders en de ontvangende school zijn van belang. De Citotoets is geen examen waarvoor een leerling kan slagen of zakken. Een leerling wordt gedurende de gehele basisschool gevolgd, waardoor al bekend is wat de mogelijkheden zijn van de leerling. Ook spelen de sociaal-emotionele ontwikkeling en eventuele gedrags- of leerstoornissen een rol bij het bepalen van het meest geschikte vervolgonderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier hebben we vorige week het middelbare school advies al gehad. Dit hangt dus niet af van de cito toets.
het niveau van het kind is al bekent

Dat het uiteindelijk zo heel anders kan uitpakken is afhankelijk van veel dingen.
Hoe is de overgang naar de middelbare school? Sommige kinderen pikken deze hele nieuwe manier van leren, sneller op dan anderen.

Kunnen ze omgaan met huiswerk, hoe is de klas en de school, voelt een kind zich daar thuis.

Maar ook als er alléén naar die laatste cito zou worden gekeken, dan is dit natuurlijk een moment opname. Door alle ophef die er gemaakt word over deze toets lijkt het een examen en sommige mensen hebben examen vrees.
Dan kan het eindelijke nieveau heel anders zijn dan die éne toets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo'n test is niet altijd even betrouwbaar.. en wordt eigenlijk soms erg beïnvloed door bepaalde factoren;
vermoeidheid, gezondheidstoestand, gemoedstoestand, stress, ... zelfs de moment van de dag heeft een zekere invloed.. zoals je ziet, er zijn zoveel invloeden om op te noemen en er zouden nog heel wat meer kunnen volgen..

als je vb zo'n test doet op maandagochtend, middenin de winter, ..
Dan kan je eventueel stellen dat vermoeidheid (na het weekend), stress (van de hele week voor je), gezondheidstoestand (verkoudheden in de winter) en de gemoedstoestand (winter kan deprimerend zijn) een eventuele invloed zouden kunnen hebben...

Dus die test kan niet alles juist inschatten, simpelweg omdat de deelnemer niet altijd even scherp kan staan.. het is altijd een momentopname.. dus voor mij persoonlijk is dit niet altijd betrouwbaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een cito toets probeert men zich een beeld te vormen van de stand van zaken in iemands ontwikkeling op dat moment. Er worden diverse vaardigheden getetst. Of iemand technisch inzicht heeft bijvoorbeeld. Of in staat is tot abstract denken. Of hij of zij de taal beheerst, of hoe de stand van zaken op rekengebied is. Men gaat ervan uit dat met deze informatie over een leerling een betere keus gemaakt kan worden voor een vervolgopleiding.
Maar je hebt zeker gelijk: er zijn er met een hoge score en die later die hogere score niet waarmaken en omgekeerd.
Maar voor het merendeel gaat het wel op. Er zijn altijd faktoren die niet meetbaar zijn of expliciet gemeten worden zoals bijvoorbeeld de prestatiemotivatie, de voorgeschiedenis (een kind dat nog nooit met techniek in aanraking geweest is zal vermoedelijk niet hoog scoren op technisch inzicht bij gebrek aan ervaring ermee) of dat kinderen later drugs gaan gebruiken of dat er het studeren belemmerende spanningen zijn of waren enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De CITO toets zegt niet wat je waard bent, wel wat je aan zou moeten kunnen.

Dit, in combinatie met het schooladvies wat de basisschool geeft, is voor middelbare scholen een redelijke peiling op welk niveau je zou moeten kunnen starten.

Mensen (kinderen in eerste instantie dus) met een VMBO advies die uiteindelijk naar de universiteit gaan hebben over het algemeen doorzettingsvermogen en motivatie om hun uiteindelijke doel te bereiken. Misschien niet rechtstreeks, maar wel met omwegen.

Kinderen met een VWO-advies die uiteindelijk op de VMBO eindigen zijn weliswaar slim genoeg, maar doen er niets mee. Met alleen slim zijn kom je er niet. Je moet ook kunnen plannen, en zelfstandig gemotiveerd zijn om je huiswerk te maken. Daar komt nog bij dat het ene kind meer last heeft van de puberteit dan het andere kind, en in de puberteit gaan andere zaken dan leren vaak een hoofdrol spelen.

Kortom, wat je eigenlijk waard bent hangt af van een heleboel factoren. Maar middelbare scholen hebben toch een soort toetsing nodig, en daar is de cito-toets voor uitgevonden. Overigens blijkt dat in het overgrote merendeel van de gevallen het advies van de basisschool overeenkomt met de score op de cito-toets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij heeft die niet gewerkt, we kregen door de toets advies om naar het vbo te gaan maar uiteindelijk was de havo meer geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is is een momentopname en in samenhand met je rapporten krijg je een niveau aangesmeerd.
Alhoewel iedereen die toendertijd laag heeft gescoord is laag geeindigd (ik spreek hier alleen over mijn klas)

Maar goed, ik had een hoge score :-)

Ik denk ook niet dat het echt een kwestie is van wie slimmer is, maar de wil hebben om je hersencapaciteiten te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De CITO toets is een moment prestatie die iets vertelt over je theoretische kennis, niet over hoe slim je bent.
Iemand met een IQ van 150 kan misschien slecht presteren onder druk en kan dus lager scoren dan iemand met een IQ van 90 die de CITO ervaart als ieder ander proefwerkje.

Ook zegt het niets over hoe je functioneert in de praktijk en je overige kwaliteiten.

Dat een dergelijke test zegt dat je hooguit vmbo niveau aan kunt betekent dus echt niet dat je later niet naar de universiteit zou kunnen.

Ikzelf ben ook "maar" een vbo leerlingetje met een diploma wat nu zelfs niet meer bestaat, echter heb ik wel net een certificaat in mijn zak wat bewijst dat ik op HBO/universitair niveau met Linux besturings systemen kan werken en kan ik eens naar meer uitkijken dan "ongeschoold" werk.

Wat echt belangrijk is is dat je er achter komt waar je interesses liggen... wanneer je weet wat je leuk vind en waar je goed in bent kan je gemakkelijk een opleiding kiezen waarin je jezelf echt kan gaan ontwikkelen op een gebied wat bij je past.

Het meeste leer je uit de praktijk, niet uit boeken dus niet in alle gevallen is havo beter dan vbo.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cito toets geeft een goede indicatie van de mogelijkheden van een kind. Maar ook niet meer dan dat. Een indicatie.

Het gaat ook niet over slimmer zijn, het zijn niet altijd mensen met een super-iq die naar de universiteit gaan.

Met hard werken kom je ook een eind, al wordt je er niet (of nauwelijks) intelligenter van.

Mensen met een hoog iq zijn notoire onderpresteerders.

En elke test test uiteindelijk slechts het vermogen om op die test te scoren, de rest is interpretatie.
14 jaar geleden
Alleen wat over je algemene kennis, denk ikzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat belangrijk is om in de gaten te houden, is dat kinderen rond de 12 nog een enorme ontwikkeling doormaken. Als een kind nu getest wordt op VMBO-niveau omdat het b.v. slecht is in concentreren, kan het best zijn dat het over 2-3 jaar wel 'de jaren van verstand' bereikt en de rust in z'n kont heeft om zich te concentreren en op HAVO- of VWO-niveau verder te gaan.

Omgekeerd gebeurt net zo goed: kinderen scoren hoog op de CITO en zijn op de basisschool altijd heel braaf en vlijtig geweest, komen vervolgens op de middelbare school en gaan zwaar de puberteit in. Misschien hebben ze de intellectuele capaciteiten wel, maar niet de rust in hun kont om zich te concentreren. En dan zie je ze ook op een lager niveau uitkomen.

Wat de Cito ook zegt: het zou altijd de combinatie van schooladvies en toets moeten zijn die de doorslag geeft.