Hoe kan je dingen beter onthouden?

Ik wordt vaak verweten een korte termijn geheugen te hebben van een zeef kan wel kloppen wat ik ben nu alweer vergeten wat ik wilde vragen! ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Daar zijn verschillende technieken voor te bedenken. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich voorstelt aan jou herhaal dan de naam van die persoon in je hoofd een paar keer. Wees gefocused op dingen.
Wanneer je bijvoorbeeld een adres moet onthouden, maak het dan visueel. Jij moet bijvoorbeeld een adres onthouden; neem even als voorbeeld Dorpsstraat 99. Dan moet jij bij Dorpsstraat iets bedenken; Oja Dorpsstraat van Monopolie. En bij 99 denk je: ik hoop dat Opa 99 wordt.........
Het lijkt allemaal onzin, maar als je bij dingen die je moet onthouden behaalde zaken verzint gaat het leven.
Als jij bijvoorbeeld 4 dingen moet halen bij de Albert Heyn, bijvoorbeeld melk, suiker, brood en appels. Onthoud dan alleen maar de eerste letters, MSBA, zing het een paar keer in je hoofd dan kan het niet mis gaan.
Succes ermee, hoop dat ik er chocola van heb kunnen maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Door je te focussen op alleen datgene waar je mee bezig bent en je niet te laten afleiden.Maak af waar je mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bezig bent met iets en je aandacht wordt gevraagd door iets of iemand is het handig om je even los te scheuren van je bezigheden om dat andere de volle aandacht te geven.

Helpt! (bij mij... áls ik dat doe :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knoop in je zakdoek......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De importantie van de dingen die je wilt onthouden bepaalt hoe goed je het onthoudt, dus verleen er meer betekenis, meer importantie aan… Als je leven er vanaf zou hangen vergat je het nooit meer en wist je alles meteen te onthouden…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door dingen op te schrijven in een schriftje bijvoorbeeld.
En als het heel ernstig wordt kan je naar je arts gaan, en dan bespreekbaar maken. Een arts ka je verder op weg helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak ezelsbruggetjes. Dat zijn geheugensteuntjes, "bruggetjes" die je over een gat in je geheugen kunnen helpen. Bijvoorbeeld: een knoop in je zakdoek of logica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logica? Het lijkt me zinvoller om de regelmaat te ontdekken van woorden. Tussen- en achtervoegsels snappen, grammatica van vroeger er nog eens bij halen. Dan heb je geen ezelsbrug meer nodig om iets te verbinden, maar voegwoorden om iets te verbinden. ;-)
bij mij helpt opschrijven

een link vastleggen aan de te onthouden gedachte

soms kijk ik naar een plaats of onthoud ik de plaats dat mij doet denken aan het te onthouden ding..

wanneer ik op het werk iets moet onthouden, zeg ik het even hardop tegen mijn collega's dat ze me daaraan eventueel willen herinneren.. meestal als ik dit hardop zeg, onthoud ik het beter.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste moet je je alleen concentreren op datgene wat je moet onthouden, en niet in je hoofd met allerlei andere dingen bezig zijn.
Ten tweede kun je proberen je de dingen te visualiseren. Voor sommigen werkt dat met beelden, of associaties, voor mij werkt het gewoon als ik het woord voor me zie staan (in gedachten)

Je kunt jezelf er natuurlijk in trainen. Begin dagelijks met dingen te onthouden. Begin makkelijk, en bouw het steeds uit. Probeer dan uit welke methode voor jou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zelf, schrijf ik alles op en voor mijn collega onthou ik van als zonder het op te schrijven. Ik weet niet waarom. Als ik ergens binnen ben leg ik mijn spullen altijd op een vasten plek, als ik weg ga loop ik automatisch naar die plek, ik kijk in mijn zakken of ik alles bij mij heb en loop in mijn gedachten af wat ik moet hebben zoals sleutels, portemonnee, tas, dan kijk ik op mijn klad (die ik altijd in mijn kontzak heb zitten) wat ik nog moet doen. Doordat ik dat lijstje iedere keer lees onthou ik ook veel meer. Gek genoeg heeft tot heden mijn collega`s er meer aan dan ik. hmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die geheugen een lengte meegeven zijn psychologen of dom. Eerste groep kan in lekentermen nog enigszins uitleggen wat dat 'kort' bij de termijn betekend, en welke delen 'geheugen' als begrip überhaupt kent (en hoe wetenschappers deze term hanteren). De tweede kraamt het uit als onzin, hun uitleg ervan beperkt zich namelijk tot een verbinding van nog grenzelozer begrippen.

Onthouden? Specifieker a.u.b.: welk van de tien betekenissen die 'hoe' kent bedoel je? Begin daar eens mee...

Zoals de paragraaf hierboven: dat lijkt flauw maar is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door het op te schrijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer wat je moet houden te visualiseren in je hoofd of te associeren met iets wat je al weet. met ezelbruggetjes enz.