Men zegt Geert Wilders.

Populisme is eerder een politieke stijl dan een ideologie. Het is een discours waar het volk centraal staat; een communicatiewijze die door eender welke ideologische stroming gebruikt kan worden om haar boodschap over te brengen. Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite die de staat beheerst, en wil aldus naar een samenleving waar het volk de staat beheert en de staat zo geen instrument van onderdrukking meer kan zijn. Hierbij refereert ze constant aan de economische en sociale status van de "gewone man".

Wanneer een politicus een populist wordt genoemd is dit doorgaans niet positief bedoeld. Van Dale omschrijft populisme als een 'populaire, oppervlakkige, (enigszins) demagogische betoogtrant.' Oftewel, populistische politici proberen met alle mogelijke middelen de steun van de kiezers te verwerven, zonder zich al te veel te bekommeren om de inhoudelijke kwaliteit van hun voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Populisme is een politieke stijl waar het volk centraal staat; een communicatiewijze die door eender welke ideologische stroming gebruikt kan worden om haar boodschap over te brengen. Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite die de staat beheerst, en wil aldus naar een samenleving waar het volk de staat beheert en de staat zo geen instrument van onderdrukking meer kan zijn.

Populist
Wanneer een politicus een populist wordt genoemd is dit doorgaans niet positief bedoeld. populistische politici proberen met alle mogelijke middelen de steun van de kiezers te verwerven, zonder zich al te veel te bekommeren om de inhoudelijke kwaliteit van hun voorstellen.

Een populist is dus een aanhanger van het populisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel gezegd is een populist iemand die communiceert met eenvoudig taalgebruik. Een populistische leider zal zijn standpunten op directe maar ongekunstelde wijze naar buiten brengen.

Het doel wa vaak om de gevestigde orde wakker te schudden en zelfs omver te werpen.

Daarom is het vaak iemand die dit doet uit de positie van de underdog van waaruit het volk uitstekend kan worden verdedigd.

de doelgroep zijn meestal de laaggeschoolden in de samenleving
amigo