Wanneer kwamen de eerste schepen van de VOC aan in Indie?

De VOC werd gesticht in 1602.
Ik wil voor mijn werkstuk Zuid-Afrika weten wanneer het eerste schip van de VOC aankwam in Indie, welk schip dat was het wanneer hij weer terug was in Nederland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het is geen aankomsttijd, maar wel een benadering ((1603):

De eerste geheel door de VOC zelf uitgeruste vloot voer uit in 1603. De schepen waren zwaar bewapend, want behalve het drijven van handel had de commandant van de vloot, de admiraal, de opdracht zoveel mogelijk schade toe te brengen aan de Portugezen. De eerste vloot had direct succes, want zij slaagde er onder meer in de Portugese posities op Ambon in te nemen. Hierdoor werd de eerste stap gezet op de weg naar de realisering van een wereldwijd monopolie in de handel in kruidnagelen. Bovendien kreeg men door de overname van Ambon voor het eerst grondgebied in handen. De VOC werd zodoende heerser over Aziatische onderdanen.

Daarvoor was er sprake van zgn voorcompagnieen. Een daarvan was De Compagnie van Verre uit Amsterdam.

De eerste expeditie naar Azië van deze compagnie had als doel het bereiken van de specerijen-eilanden. De Compagnie van Verre zond drie goed uitgeruste en bewapende schepen uit onder leiding van Cornelis de Houtman (1565-1599) en Gerrit van Beuningen. Dit was de zgn. 'Eerste Schipvaart'. Schipper Pieter Dirksz de Keyser beschikte over de routebeschrijving van Jan Huygen van Linschoten (1563-1611) die de reis eerder met een Portugees schip had gemaakt. De 'Mauritius', de 'Hollandia' en de 'Amsterdam', vergezeld van de kleine pinas 'Duyfken', vertrokken bijzonder goed uitgerust en zwaar bewapend op 2 april 1595 vanuit Texel en arriveerden in Bantam, de belangrijkste peperhaven op West-Java, op 6 juni 1596. De reis verliep moeizaam met veel conflicten en verliezen aan mensenlevens. Op 14 augustus 1597 keerden drie van de schepen, namelijk de Mauritius, Hollandia en Duyfken, terug met 87 overlevenden van de oorspronkelijke 240 bemanningsleden. De Amsterdam is wegens lekkage en bij gebrek aan bemanning achtergelaten en in brand gestoken bij Bawean op 11 januari 1597. Hoewel geen commercieel succes, had de reis bewezen dat de vaart op Azië mogelijk was.