De term 'information subsidy' omhelst het volgende;
De pr-professionals leveren een ; 'subsidy' = een bijdrage, aan nieuwsorganisaties in de vorm van onder meer persberichten, persconferenties en briefings. Op die manier
krijgen nieuwsdiensten de mogelijkheid om te besparen op hun kosten, zonder dat de
informatiestroom afneemt. In de meeste gevallen gebeurt zelfs het omgekeerde, de berichten- output neemt sterk toe.
We krijgen steeds meer te maken met 'oursourced' nieuws, waarbij de pr-professionals het journalistieke werk verrichten en journalisten zelf aan hun bureau blijven zitten.
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Het zal nog veel erger worden! "Ooit een veelbelovend student journalistiek, nu caissière bij AH ". Het lijkt een schrikbeeld maar is nu niet meer onrealistisch. Er worden ieder jaar zoveel journalisten de steeds krapper wordende arbeidsmarkt opgestuurd, dat alleen de allerbeste een vaste arbeidsplek kunnen krijgen. Veel van hen kunnen niet terecht binnen hun opleidingsgebied.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen en je moet opvallen wil je gezien worden. Velen zullen dan ook vast door een spraakmakend artikel bekend willen worden en proberen dit, door te fingeren en aan te dikken. Zelfs een leugen( tje) brengt toch hun naam naar voren en daarmee bekendheid.

Andere antwoorden (1)

"In public relations and journalism, information subsidy is what information sources provide the news media by issuing press releases, purchasing advertising, or sending letters to the editor; this relieves the journalists from some burden of collecting information, and shortens the time to publication. The source however will often lack objectivity and balance and thus should not be published or broadcast in its own right, nor taken at face value." Aldus de Engelstalige Wikipedia.

Het gaat dus om kant-en-klaar materiaal wat "informatiebronnen" naar de media sturen zodat de journalisten niet zelf allerlei informatie hoeven te verzamelen. Er kan getwijfeld worden aan de mate van objectiviteit.

Een letterlijke van het begrip kan ik niet geven. Het lijkt te gaan om persberichten met commerciële strekking.