Iets dat abstract is, is niet herkenbaar of te zien. Het heeft geen vaste vorm waardoor je kunt herkennen wat het is. Het tegenovergestelde is 'concreet'. Iets wat concreet is kan je aan de vorm zien, voorstellen of bedenken.
Voorbeeld; "Het weer'. Dat is een abstract begrip, want weet jij hoe het weer in zijn algemeenheid eruit ziet? Net als het 'klimaat', je kunt je geen voorstelling maken hoe 'klimaat' eruit ziet. Daartegenover staat dan bijv. de regen, sneeuw, hagel. Dit zijn concrete begrippen, want je weet hoe dat eruit ziet. Je kunt het letterlijk aanraken en voelen. Concreet dus.

Een waarde is dus altijd abstract. Je kunt je geen voorstelling maken welke vorm een waarde heeft; is het dik, dun , lang, breed, rond, vierkant enz.
Je kunt het ook niet aanraken, het is onstoffelijk en daarmee abstract.

Nog enkele voorbeelden;
Energie of de media zijn abstract. Hitte of de krant zijn concreet, die zijn stoffelijk of voelbaar.
Transport is abstract. Een auto of vliegtuig zijn concreet.

Abstracte begrippen geven dus algemene omstandigheden of begrippen aan.
Een getal, bijv. 5, is abstract, want wat stelt die 5 nu voor? Een berekening is dus ook abstract. 3+2=5, een gezin met 3 kinderen, 2 liter benzine, buslijn 3?

Dit wordt dus bedoeld met " waarden zijn abstract.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De waarde van iets is, wat de gek er voor geeft.
Jij betaalt graag voor iets wat je heel graag hebben wilt, b.v. €1000, terwijl iemand die er niet in is geïnteresseerd er nog geen € 200 voor overheeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan een waarde niet vastpakken, en waarden zijn persoonlijk in te vullen, en ook cultureel verschillen ze.
11 jaar geleden
Bedoel je waarde qua geld of waarden qua normen en waarden? Als je dit tweede bedoelt: waarden zijn geen doel maar iets wat voor jou belangrijk is en waarmee je een richting aan je leven geeft. Abstract wil zeggen dat het niet makkelijk aan te geven is/te duiden is. Bijvoorbeeld de waarde 'eerlijkheid'. Het is niet zo dat als je een keer eerlijk bent dat je er vervolgens niet meer naar hoeft te leven.