Welk percentage van de bevolking haalt zijn 65ste levensjaar?

Na een heel leven werken en je met pensioen kan, vraag ik me af hoeveel mensen gemiddeld deze leeftijd halen. Heeft het echt zin om te sparen voor later of is het slimmer om er op kortere termij van te genieten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.7K
Amadea
11 jaar geleden
Welke bevolking bedoel je dan: Nederland, België, of de hele wereld?
Pieter2011
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/mensen-haalt-65-jaar.346861
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3358227/2012/12/04/Minder-doden-onder-de-65.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt naar die cabaretier zitten kijken, of zie ik dat fout? Hij maakt een klassieke denkfout: de meeste mensen die het NIET halen, sterven in hun kinderjaren. Tussen de kinderjaren en de 65 gaan er relatief weinig mensen dood. Dus het is echt niet zo dat alle mensen die het NIET halen, hun 'hele leven lopen te zwoegen voor dat pensioen'. Dat maakt het niet minder pijnlijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt stippel!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wat is het gemiddelde percentage in 2019 wat de 75 jarige leeftijd niet haalt voor mannen en vrouwen?

Het beste antwoord

Optelling van cijfers geeft het volgende:
Aantal overleden voor de dag waarop ze 65 werden: 25124
Aantal nog in leven op de dag waarop ze 65 werden: 110934
(110934 - 25124) / 110934 = 0.7735 = 77.35%
In 2010 - de recentste gegevens - haalde 77.35% van de mensen in Nederland de leeftijd van 65.
Of het de moeite waard is om een heel level te werken en te sparen, is een keuze die ik aan jou laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Volgens het antwoord van iHave bij deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/mensen-haalt-65-jaar.346861 haalt 89% van de mannen 65 jaar en 92% van de vrouwen de 65 jaar. Wie van jullie twee, Bliets en iHave, heeft nu de juiste cijfers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het CBS heeft altijd gelijk ;-)
Ivana
11 jaar geleden
Loop eens een bejaardenhuis binnen, dan zie je in ieder geval dat vrouwen tot het sterkste geslacht behoren. Maar goed, dat gaat over 80+ en is hier eigenlijk niet van belang. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had al een eerder gelezen (kan niet meer terug vinden waar) dat 25% van de bevolking waarschijnlijk de 65 niet haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni: het verschil zal wel iets te maken hebben met de definitie van 'tafelbevolking' (waar mee gerekend is bij het antwoord van iHave, en niet bij het antwoord van Bliets).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de interpretatie van deze cijfertjes zit een hele grote denkfout. Je moet niet kijken naar het aantal overlijdens per leeftijd en dan de verhouding bepalen , want dan hou je geen rekening met de opbouw van de bevolking, maar per leeftijd gaan kijken wat de kans is dat iemand niet sterft en dan gaan uitrekenen hoe groot de kans is dat iemand de 65 jaar haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je je aanmerking verder onderbouwen, het liefst met een voorbeeld iHave? Ik kan het zo niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan Hierbij een simpel voorbeeldje Stel je hebt de volgende waarnemingen (leeftijd ; aantal levenden ; aantal overlijdens). waarbij het aantal levenden het aantal is voordat het overlijden plaatsvindt 0 ; 10 ; 1
1 ; 10 ; 2
2 ; 8 ; 3
3; 4 ; 4 Wat is dan de kans dat iemand 3 jaar wordt ? A) Oude overlijdens / Totaal overlijdens
= (4)/(1+2+2+4) =4/9 ≈ 40% Of B) Kans dat iemand van 0 jaar 1 wordt * Kans dat iemand van 1 jaar 2 wordt * Kans dat iemand van 2 jaar 3 wordt.
= (1-1/10) * (1-2/10) (1-2/8) = (9*8*8) /(10*10*8) = 27/50 = 54% Dat is dan toch echt mogelijkheid B)

Andere antwoorden (2)

Nederland telde in 2011 ruim 2,6 miljoen 65-plussers (15,6% van de totale bevolking), waarvan bijna 650.000 80-plussers. Dit aantal zal de komende jaren blijven stijgen. In 2040 is 25,9% van de bevolking 65+, dat zijn 4,6 miljoen mensen. (Bron: CBS)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Interessante informatie, maar geen antwoord op de vraag.
Kijken we naar de sterftekansen volgens het CBS over 2011, dan haalt 89% van de mannen 65 jaar en 92% van de vrouwen de 65 jaar.

Maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst ;-)

En dat is iets ingewikkelder dan de verhouding van het aantal sterfgevallen onder
en boven de 65 jaar bepalen zoals in het vorige antwoord staat. Maar gelukkig heeft het CBS daar ook tabelletjes van gemaakt.