Ja, dat kan, maar de zin ervan is betrekkelijk.
Het wordt ook wel gedaan, we hebben het immers over laagintelligent, gemiddeld intelligent , hoogintelligent, en van alles wat daar tussen in zit, en met bovendien ook nog andere indelingen en benamingen.
En je hebt er wel iets aan, iemand met een lagere intelligentie zal niet snel een hoge opleiding afronden, en het kan ook zo zijn dat een hoge intelligentie bepaalde dingen verklaart (waarom een kind ongelukkig is op school bijvoorbeeld, en vooral ook: hoe kunnen we daar wat aan doen)
Evengoed is intelligentie niet de belangrijkste eigenschap voor succes. Een op groei gerichte manier van denken is misschien wel veel belangrijker, en natuurlijk sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, communicatieve vermogens, en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is idd mogelijk, op diverse ,manieren zelfs.

> 130 Hoogbegaafd
120 - 130 Begaafd
110 - 120 Bovengemiddeld
90 - 110 Gemiddeld
80 - 90 Benedengemiddeld
70 - 80 Zwakbegaafd
Indien er is voldaan aan de criteria voor een verstandelijke beperking:
50 - 70 Lichte verstandelijke beperking
35 - 50 Matige verstandelijke beperking
20 - 35 Ernstige verstandelijke beperking
< 20 Diepe verstandelijke beperking
De indeling van IQ-waarden volgens Wechsler WAIS-III [5] is als volgt:
> 130 Hoogbegaafd
120-130 Begaafd
110-120 Bovengemiddeld
90-110 Normaal
80-90 Benedengemiddeld
70-79 Lichte verstandelijke beperking
50-70 Matige verstandelijke beperking
25-50 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Zeer ernstige verstandelijke beperking.