Als een eeneiige tweeling altijd dezelfde impulsen van buitenaf krijgt, zouden zij dan op het zelfde moment hetzelfde doen en denken?

Ik heb altijd geleerd dat eeneiige tweelingen eigenlijk een soort klonen van elkaar zijn. Ze hebben hetzelfde bloed en dezelfde genen. Toch zijn ze anders, denken ze anders en doen ze anders. Dit komt dus door de verschillende invloeden van buitenaf, andere vrienden, vriendjes, leraren, opvoeding noem maar op.
Mij lijkt het dat dat dan dus betekend dat als je een eeneiige tweeling vanaf de geboorte bij elkaar zet, waardoor ze dezelfde vrienden hebben, alles hetzelfde ruiken, voelen, horen en hetzelfde zien, waardoor ze dus precies dezelfde invloeden en impulsen van buitenaf hebben, het dus écht twee klonen van elkaar zijn. Dan zouden ze toch hetzelfde moeten denken op hetzelfde moment? Of zit dit heel anders?

Ik weet dat het onmogelijk is om een tweeling dezelfde invloeden van buitenaf te laten krijgen en tegelijk alles te laten zien, voelen, ruiken etc. Maar stel je voor dat dat zou kunnen en zou worden uitgevoerd, wat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Reddie
11 jaar geleden
Je vraag is volstrekt hypothetisch. Twee mensen kunnen niet tegelijk op dezelfde plaats zijn (behalve sinterklaas).
Verder moeten ze dan natuurlijk ook uitsluitend met andere eeneiige tweelingen omgaan, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitsluitend met eeneiige tweelingen omgaan? Dat is totaal niet wat ik bedoel. Ook is het niet onmogelijk om mensen (naast elkaar) op dezelfde plek te laten zijn lijkt mij...

Het beste antwoord

Nee. Pas sinds nog niet eens zo lang, weten we namelijk dat zelfs identieke tweelingen niet volledig identiek zijn, zelfs al hebben ze in de basis hetzelfde DNA meegekregen.

Bij beide tweelingen kunnen hele kleine foutjes / verschillen in dat DNA sluipen met soms heel grote gevolgen. Ook staan kinderen in de baarmoeder al onder (verschillende) invloeden bloot, die verschil uitmaken voor de foetus. Iets heel simpels als links of rechts liggen, kan al een miniem verschil betekenen met grote gevolgen.

Op het moment dat zo'n 'identieke' tweeling geboren word, zijn er dus al verschillen in aanleg (lichamelijk EN in karakter) die op hun beurt weer grote invloed hebben op hoe ze de volgende - ook gelijke- indrukken in hun leven verwerken. Als ergens het vlinder-effect opgaat, is het vermoedelijk daar wel.

Ook schijnbare 'klonen' van elkaar hebben niet 24 uur per dag dezelfde gedachten en dezelfde gevoelens, hoe erg je ook je best zou doen ze 100 % identieke omgevingen in invloeden te bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het blijven hoe dan ook twee zielen. Dus kan de een nooit honderd procent gelijk zijn aan de ander. Zo komt het dat eeneiige tweelingen toch partners kunnen hebben die niet op dezelfde manier aan elkaar verwant zijn (hoewel dit ook voorkomt, maar niet heel vaak).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je nu met die partners? Omdat ze niet 100% gelijk zijn aan elkaar is dat de reden dat ze partners kunnen hebben die niet ook een één-eiige tweeling zijn? Dat zou betekenen dat als je partner komt te overlijden je dus altijd op zoek bent naar een gelijkend exemplaar?
Amadea
11 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies? Heeft dan werkelijk iedereen een plaatje voor zich van de partner die je zoekt en er voldoet maar 1 persoon op de hele wereld aan dat plaatje? Toch vreemd dat iemand dan meerdere relaties en meerdere huwelijken kan aangaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan ook aperte onzin ; op elke potje passen tientallen dekseltjes, en het is maar net wie je in welke fase van je leven tegenkomt, en in hoeverre je beiden bereid bent je ook aan elkaar aan te passen. Was er voor iedereen maar één, of zelfs maar één duidelijk omschreven type, dan zat vrijwel de hele wereld zonder partner.
Amadea
11 jaar geleden
Jullie begrijpen het verkeerd. Precies zoals gevraagd wordt: als een eeneiige tweeling exact gelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, je bedoelt dat ze dan een eveneens identieke (en gelijk opgevoede) eeneiige tweeling zouden moeten trouwen ? Dat gebeurt inderdaad wel eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat ik het verkeerd begrijp maar ik snap nog niet wat jij bedoelt Amadea.
Nee :) ook al in basis het zelfde genen pakket ! Alles is anders :) zelfs in de buik Vd moeder heeft de ėėn een andere plaats (betere of slechtere ) en ook in de celdeling altijd kleine variatie's die dus altijd verschillen (tjes) geven . Dan wat al gezegd altijd iets verschillende omstandigheden , met soms grote verschillen , in verschil in grote , ziektes , en karakters , maar soms ookweer zo minimaal , haarkleur , en vingerafdruk ??!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want TOCH kunnen ze op dat moment anders denken, al is het alleen maar omdat ze niet op precies dezelfde plek kunnen staan op al die momenten.

Verder kunnen ze nooit tegelijk worden benaderd door de ouders, nooit tegelijk een kus kunnen krijgen enzovoorts.

Maar goed het was een echte stel dat vraag dus zelfs als al die dingen gelijk zijn blijven het individuen, je kunt iemands gedachtengang niet bepalen, niet door alles hetzelfde te maken en daar gaat het mis. De een kan altijd op hetzelfde moment toch aan iets anders denken dan de ander ook al heb je dagenlang precies hetzelfde meegemaakt. Als ze horen dat er bijv een tante is overleden kan de één aan hun overleden opa denken en de ander aan hun overleden hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je gedachtegang wordt bepaald door je levenservaring, impulsen etc. Bij twee individuen werkt het zo dat je bij het horen van dat er een tante die is over leden de één aan de opa denkt en de ander aan de hond. Als zij vanaf het begin dezelfde invloeden hebben gekregen, lijkt het mij dat zij aan hetzelfde denken als ze zo een nieuwtje krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar je krijgt MEERDERE impulsen en meerdere levenservaringen en daar gaat het mis. Ze maken namelijk allebei de dood van opa, de hond en hun tante mee maar toch kun je andere verbindingen leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een probeersel: je kunt PRECIES hetzelfde meemaken maar dat TOCH op een andere manier verwerken, hoe gelijk je alles ook stelt. Een één-eiige tweeling is niet gelijk in doen en denken als het precies hetzelfde meemaakt. Als baby kunnen ze al verschillend reageren, ook al na een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wil dus zeggen dat hetgeen wat wij bij biologie leren niet klopt, eeneiige tweelingen zijn niet twee klonen van elkaar, ze krijgen bij hun geboorte al verschillende karakters mee!?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn genetisch klonen van elkaar maar zelfs al is ook de opvoeding hetzelfde: mensen kunnen toch verschillend denken.