Is geloven in God een vorm van autosuggestie?

Autosuggestie betekent dat iets werkt omdat men hoopt dat het werkt. Is er onderzoek gedaan naar de relatie geloof en autosuggestie (een sociaalwetenschappelijk praktijkonderzoek, geen religieus literatuuronderzoek)?

Ik heb al wel gevonden dat geloven in een God waarschijnlijk afhangt van de sociaalculturele omgeving en niet van een oergevoel.
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171108092429.htm

Weet jij het antwoord?

/2500

Hier zal best wel onderzoek naar gedaan zijn, maar ik betwijfel of dit op wetenschappelijke basis gedaan is...wellicht eerder op levensbeschouwelijke- omdat het geen feiten betreft die naar een onomsluitelijke uitkomst kunnen voeren. Ik kan dus alleen van mijn eigen mening en antwoord uitgaan. Ik denk dat er wel degelijk een vorm van auto- en zelfsuggestie schuilt in het geloven in God. Feitelijk is hier sprake van indoctrinatie, omdat het kinderen al wordt ingeprent en zij hierin zo opgevoed worden door hun gelovige ouders. Waarheid en geloof vallen zo samen dankzij de psychosomatische wisselwerking die plaats vindt tussen lichaam en geest en de kracht van autosuggestie. Zo werkt het nu eenmaal...je kunt jezelf bijv. ziek maken, maar ook beter als je er maar echt en sterk genoeg in gelooft. Denk alleen maar eens aan Placebo's die helpen als je zeker weet dat dit wonderbaarlijke pillen zijn die speciaal voor deze aandoening gemaakt zijn. Vaak werken ze dan ook echt als je dit ook écht gelooft. Je kunt je dus ook beter denken. Heb je een drukke dag gehad en denkt dat je wel hoofdpijn zult krijgen....dan krijg je ook hoofdpijn als je het zeker weet. De ingebeelde zieke kan zichzelf dus écht ziek maken! Auto- of zelfsuggestie kan heel krachtig zijn en als je maar sterk genoeg gelooft dat er een god bestaat, kan je er veel positiviteit uit halen als je dit nodig hebt. Stel je alleen maar eens voor hoe de wereld eruit zou zien, als veel mensen niet zouden geloven dat God hen zal straffen als ze niet volgens zijn geboden zouden leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100