Waarom kijk de ene persoon liever naar rtl nieuws en de ander naar nos?

Zit er een verschil in deze twee nieuwszenders en waarom kijkt de één liever naar rtl of kiest daar eerder voor en de ander voor nos journaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het NOS is een oude bekende instantie. RTL nieuws is een jonge hond welke pas enkele jaren [.. nou ja..] bestaat. Mensen die RTL kijken vinden de NOS wellicht een beetje droog en saai. Terwijl de NOS kijker RTL als overdreven stemmingmakend zou kunnen beschouwen. Dat is tenminste mijn interpretatie van de verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

ik vind persoonlijk rtl nieuws leuker om te kijken,
omdat et wat losser is en met een beetje humor soms.
de nos vind ik zelf wat saai
ik denk dat een wat oudere generatie liever de nos kijkt omdat rtl mischien weer wat te druk is
14 jaar geleden
Persoonlijke voorkeur, wat is iemand gewend om te kijken, persoonlijke voorkeur... De een lust liever witbrood en een ander liever bruinbrood... Persoonlijke voorkeur dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik eet fruit bij het zien van het RTL nieuws. Mijn voorkeur dus. +1 voor je uitmutende antwoordt.
Ik ben opgegroeid met de NOS, en kan maar niet meer wennen aan rtl of ander nieuws... tis dus NOS of teletekst of de krant voor mij :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijke voorkeur. Al is het natuurlijk vreemd dat een commerciele zener kan concuren met een publieke omroep betreffende een nieuws bulliten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om of de situatie raar is, maar dat het nog kan wel. En dan doel ik op de kosten die een commerciele zender moet maken om een kwalitatief goed product neer te zetten.
Het komt mij voor dat het nieuws van de NOS wat degelijker is en minder sensationeel. Het lijkt me dat ze hun nieuws minder op geruchten baseren, als er van een gebeurtenis nog niet veel bekend is. Maar als er iets schokkends gebeurt geeft RTL naar mijn gevoel meer details.
14 jaar geleden
Verreweg het best bekeken programma is het NOS-Journaal waar ikzelf ook altijd naar kijk. Liever dan het RTL-Nieuws dat blijft daar ver bij achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de tijdstippen.
Als ik 6 uur thuis ben, dan kijk ik het NOS-journaal, anders wordt het het half 8 journaal op RTL.
Heb er verder weinig verschil in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle nieuwsmedia brengen een gekleurde versie van het nieuws, puur objectieve verslaggeving is nameljik niet mogelijk. Alleen al de keuze voor welke items wel of niet het nieuws halen zorgt daarvoor.

Bovendien hebben de NOS en RTL Nieuws ieder een eigen stijl. Die kleur en stijl kunnen redenen zijn voor mensen om een voorkeur te hebben voor één van de twee. Wat ook mee kan spelen is iets puur praktisch: het tijdstip dat het nieuws wordt uitgezonden.

Zelf kijk ik in ieder geval 's ochtends vaak naar het NOS Journaal én het RTL Nieuws. Dit juist vanwege de gekleurdheid van alle nieuws. Door naar allebei te kjiken, kan ik vergelijken en eerder door de gekleurdheid heen kijken en zelf een oordeel vellen over interpretatie. En omdat de keuze van welke items wel of niet kan verschillen tussen de twee, krijg ik op die manier ook gewoon méér nieuws mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat een liever de Telegraaf en de ander liever de Volkskrant leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NOS gebruikt soms moeilijke woorden en dat schrikt sommige mensen af. Anderen vinden dat de NOS "links" zou zijn. Ook dit schrikt sommige mensen af.

Het is vooral een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik RTL Nieuws een beetje oppervlakkig en populistisch. Met die kinderachtige Hyves-poll op het ochtendjournaal, bijvoorbeeld. Een bloemlezing van de reacties doet iemand treurig stemmen. Maar goed, "smaak" is het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nos journaal is bij ons gebruikelijk om 6 uur.
tevens als er niks anders op is ook het rtl 4 journaal,vanwege soms wat andere onderwerpen.
Maar de nos staat bij mij op nr 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het is wat je thuis hebt meegekregen, wij hebben thuis nooit het NOS (naar mijn weten) gekeken en ik kijk dus zelf ook liever het RTL Nieuws, Ik kijk het RTL ontbijtnieuws en op het werk kijk ik meestal op RTLNieuws.nl om het nieuws te weten.

Tjah het is nieuws verteld op een manier die mij persoonlijk aantrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NOS en RTL is voor mij een strijd tussen links en rechts, daarom kijk ik al jaren naar ARD/ZDF en de BBC waarbij het mij opvalt dat RTL veel dichter en nauwkeuriger aan sluit bij de bovengenoemde buitenlandse zenders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het tijdstip beter uitkomt wellicht