Vroeger dacht men dat de aarde het middelpunt was, maar hoe wisten ze dan hoelang een jaar duurde aangezien er sprake was van een datum?

Met geschiedenis leer je dat er pas omstreeks de 17e eeuw het idee dat de aarde het middelpunt moest zijn werd tegengesproken, maar hoe verklaarden ze dan hoelang een jaar was en een dag. Een dag kan je nog wel verklaren maar een jaar niet aan de hand van niks. En dat terwijl er volgens mij al voor de 5e eeuw al sprake van een datum was, danwel niet met een precies horloge maar wel bestaan van jaren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Reddie
12 jaar geleden
Al honderden jaren voor Christus waren er geleerden die aannamen dat de zon het middelpunt was.
Maar de kerk vond zichzelf zo belangrijk dat die vasthield aan een aarde als middelpunt.

Het beste antwoord

Aan de stand van de zon, die verandert over het hele jaar en als je dat bijhoudt (waar die bijvoorbeeld opkomt) zie je een heel jaar voorbij gaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel dus dat je kunt bijhouden waar de zon tov de horizon die je elke dag voor je grot ziet opkomt. In de zomer maakt de zon een grotere afstand over de horizon dan in de winter en dat gecombineerd met de kou in de winter en de warmte in de zon heb je zo een jaar bij elkaar bedacht.

Ook het hoogste punt van de zon varieert (in de zomer hoger dan in de winter).

Toegevoegd na 18 minuten:
Dan moet je dus alleen nog even op je grotmuur turven hoeveel dagen het duurt voor de zon WEER op dat bepaalde verste punt bij het oosten opkomt en in het verste punt bij het westen ondergaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom waren de mensen dan niet snugger genoeg om te begrijpen dat de aarde niet het middelpunt kon zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, daar mochten ze niet eens aan DENKEN.... vanaf het moment dat ze genoeg methoden hadden om dat te ontdekken (in het stenen tijdperk was dat lastiger) was er de kerk die voorschreef dat de aarde het middelpunt was. Je moest dus eerst maar stevig genoeg in je schoenen staan om te beweren dat de aarde om de zon draaide. Maar: Reeds in 260 v.C. beweerde de Griekse astronoom Aristarchus dat de Aarde om de Zon draait. De meeste van zijn tijdgenoten konden echter absoluut niet geloven dat de Aarde zich zou bewegen. Pas in 1728, twintig eeuwen later, kon ook daadwerkelijk bewezen worden dat de Griekse astronoom gelijk had. Door een telescoop zag een Brits astronoom, James Bradley, als eerste dat de sterren zich enigszins bewegen, terwijl de Aarde om de Zon draait. http://www.desterren.net/weetje/3/wie-ontdekte-dat-de-aarde-om-de-zon-draait/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah zo, en aan de hand van die beweringen concludeerden ze nog steeds dat de Aarde hét middelpunt was? Want uiteindelijk is van de waarnemingen wel toendertijd de tijd en datum afgeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wooods: probeer zelf maar eens te beredeneren waarom je ziet wat je ziet.
Bedenk daarbij dat de aarde plat en stilstaat. (Dat is tenslotte wat je waarneemt...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed Adriek: als jij denkt dat de zon om de aarde draait en je ZIET de zon draaien en je grot staat stil en verder heb je helemaal niet de tijd om daar over na te denken omdat je op jacht moet naar een mammoet... waarom zou je zo moeilijk doen. Trouwens: WIST je dat al in 260 VOOR chr iemand dacht dat de aarde om de zon draaide? Wellicht dachten er nog veel eerder mensen dan maar werd dat toen niet opgeschreven of er was toch geen bewijs voor.

Andere antwoorden (3)

Er zijn tal van manieren om er achter komen hoelang een jaar duurt. Kijk naar de seizoenen bijvoorbeeld. Daar is toch heel snel een patroon in te vinden.
Daarnaast kun je kijken naar de sterren. Wanneer je daar lang en vaak genoeg naar kijkt, zie je ook vanzelf een jaarlijks patroon.
Vaar maanden hadden ze de maan, dat was een volledige maancyclus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizenden jaren geleden was de wetenschap nog niet zo uitgebreid als tegenwoordig. En men ging dan ook sterk uit van de eigen beleving.
Jij denkt andersom, je gaat uit van schoolboekenkennis, en van de natuurwetenschappelijke kennis van wat een jaar is.

Kijk eens naar Stonehenge. Dit is een zeer oud astronomisch instrument om zeer precies de zonnewende te meten. Of de bouwers al dan niet dachten of de Aarde het middelpunt van het heelal is, maakt helemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een zonnejaar passen twaalf omwentelingen van de maan plus elf extra dagen. Om te voorkomen dat de jaargetijden in de loop van de opeenvolgende jaren verschuiven, is onder meer de Metonische kalender bedacht. Daarin staan negentien zonnejaren gelijk aan 235 maanomwentelingen, met andere woorden: na negentien jaar is het op dezelfde dag van de maand weer nieuwe maan.
Het Antikythera Mechanisme is een metalen planetarium waarin de bewegingen van maan en de planeten werd nagebootst. De Griekse geleerde, waarvan wordt aangenomen dat hij heeft meegewerkt aan deze "astrocomputer", stierf in 212 voor Christus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Archimedes, De Griekse geleerde Archimedes....