Voor een goede communicatie zijn minstens 2 mensen nodig, en communicatie heeft o.a. het doel dat mensen elkaar goed begrijpen, en dat kan vooral handig zijn als er afspraken moeten worden gemaakt, en men niet wil dat er misverstanden ontstaan.

Een voorbeeld van impliciete communicatie:
De glazenwasser komt afrekenen en je hebt geen contant geld in huis. Je belt bij de buurman aan, en vraagt of hij je 15 Euro wil lenen. Je bent dan bezig met impliciete communicatie, want je krijg die 15 Euro direct mee, en je maakt geen afspraken over wel of geen rente, wanneer je het geld teruggeeft, en wat er gebeurt als je het geleende geld niet teruggeeft. Dat is ook helemaal niet nodig, want je kent je buurman al langer, en je buurman heeft ook weleens een tientje bij jou geleend, en dat ging ook goed.

Voorbeeld van expliciete communicatie:
Je koopt een huis, en je maakt afspraken met de vorige bewoners. In dat geval wil je alles "expliciet" geregeld hebben, omdat je niets aan het toeval wilt overlaten, en beide partijen ook goed willen weten waar ze aan toe zijn. Je spreekt dus nauwkeurig af, of legt dat vast in een contract, b.v. dat de luxaflex blijft hangen, je het parket overneemt, wanneer je de sleutels krijgt, het huis schoon wordt opgeleverd en dat de lekke gootsteen nog wordt gerepareerd.

Een tikkeltje kort door de bocht, kun je stellen dat er impliciet wordt gecommuniceerd door mensen die elkaar goed kennen, en weten wat ze aan elkaar hebben (je hebt aan een half woord genoeg), en dat er expliciet wordt gecommuniceerd door mensen die elkaar totaal niet kennen, omdat ze geen risico's willen lopen als gevolg van een gebrekkige communicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is implicitiete communicatie dat je iets communiceert, maar niet in zoveel woorden zegt waar het op staat. Bij expliciete communicatie zeg je juist wel direct wat je bedoelt. Dit is daardoor dan ook vaak helderder, meer recht voor z'n raap.
Een voorbeeld van impliciete communicatie. Je zegt "wat is het hier warm zeg!" waarop je gesprekspartner reageert door het raam open te zetten. Impliciet heb je dus gevraagd of er een raampje opengezet mocht worden. Expliciete communicatie zou in dit geval zijn "Wil je het raam voor mij openzetten? Ik heb het namelijk warm."
Je merkt dat expliciete communicatie directer en duidelijker is, maar kan ook confronterender zijn. Impliciete communicatie is minder direct en vaak wat milder. De boodschap zit 'verpakt' in de communicatie. Het is iets waar je een beetje 'feeling' en ervaring mee moet hebben.