Waarom heeft de mens toch vaak een behoefte aan een verklaring?

Dat terwijl er zoveel dingen zijn, die niet te verklaren zijn en of te bewijzen vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het behoefte van een verklaring geeft aan diegene een bewerkstelligd innerlijke rust...
Maar soms wordt ook wel eens als zelfverdediging gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die zelfverdediging dat deed et em.

Andere antwoorden (7)

Omdat het helpt om te weten hoe dingen in elkaar steken, als je er op een goed onderbouwde manier mee om wilt gaan. Verder blijkt - na een zoektocht naar verklaringen voor zaken die men voorheen niet kon verklaren - dat het aantal niet te verklaren of niet te bewijzen zaken lager is dan men in eerste instantie denkt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Komt nog bij dat je niet nieuws leert als je niet op zoek gaat naar een verklaring. Gewoonweg accepteren dat iets niet verklaard of bewezen kan worden, en dus maar niet verder zoeken, leidt tot mentale stagnatie, en remt vooruitgang af.

Totdat bewezen is dat iets niet te bewijzen valt, of verklaart kan worden waarom iets niet te verklaren is, gaat de mens echter gewoon verder met het zoeken naar antwoorden. Hier plukken we allemaal dagelijks de vruchten van - wat blijkt uit bijvoorbeeld het feit dat je deze vraag stelt op een computer, die niet zou werken als we niet zouden weten hoe electromagnetisme werkt, en werkt op basis van kwantummechanische processen waar we niet achter waren gekomen zonder te zoeken naar een verklaring voor verschillende verschijnselen.

Toegevoegd na 23 uur:
Extra toevoeging: Als de mens nooit had gezocht naar verklaringen, hadden we niet geweten dat vuur bijvoorbeeld prima veilig te hanteren was, we hadden niet geweten dat je gewassen ook prima zelf kunt kweken, ga zo maar door. Dan hadden we in z'n geheel niet in de luxe-positie geleefd om ons dit soort vragen te stellen, omdat we dan alleen bezig waren met overleven.

Nieuwsgierigheid is waar onze maatschappij op is gebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat. In de Middeleeuwen ervoer men de Zwarte dood als een Starf van God en is zo 67 % van de bevolking in pijn en ellende overleden. Een tijd later kon met een verklaring vinden: de Zwarte dood wordt overbegracht door vlooien. Gevolg de zwarte dood kwam daarna nauwelijks meer voor. Wij kunnen nu nagenoeg veel verklaren en kwade zaken afwenden door eigen actie in plaats van nodeloos te bidden tot de lokale pilaarheilige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik. We kunnen veel verklaren ja, maar echt lang niet alles. Ik kan jou de Bijbel ook niet voor de 100 % verklaren net zo min als iemand mij de evolutietheorie kan verklaren voor 100 %
Van kinds af aan hebben wij geleerd: alles heeft een reden. Sterker nog; alles wat niet te verklaren valt, zou simpelweg niet bestaan!
De mens is intelligent genoeg om het 'waarom' van dingen te kunnen afvragen, en mede daardoor zoeken wij automatisch naar het 'waarom' in verschillende situaties, voor we iets voor waar aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zijn het de twijfels in jezelf...in de mens zelf... Daardoor blijven mensen nieuwsgierig naar vervulling en zoeken naar antwoorden op al hun vragen...
Zoeken naar verklaring is zoeken naar antwoorden...
Voorafgaande het zoeken naar antwoorden zijn er vragen... me mensen zitten zo vol met vagen, die beantwoord willen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een mens van duidelijkheden houdt ,daardoor wordt het begrepen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen denkende mensen hebben behoefte aan een verklaring... Jonge mensen hoeven die niet, slapende mensen hoeven die niet en tevreden mensen hoeven die ook nauwelijks...

De denkende mens wil alleen bevestiging van van emoties, van zijn overtuigingen, van zijn geloven, kortom van zijn denken... Hij zal die aardig vinden die zijn gedachten bevestigen en hij zal die bevechten die zijn gedachten onderuit halen...

Kortom voorkeur trekt aan en afkeur stoot af...

Verklaringen bevestigen hem en daar heeft hij continu behoefte aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Een wazig antwoord, richtingloos en zonder kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij snapt er niets van, en jij eist een verklaring die wel strookt met die van jou... Stem toch alleen min...
rose
14 jaar geleden
Ik dacht dat je blij zou zijn met een verklaring... Ik ben nooit blij met een kale min, ik vraag me altijd af waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose, ja dat klopt wel, dank je daarvoor... Maal als je geen wazig antwoord IS en niet richtingsloos IS en niet zonder kracht IS, dan doet zo´n antwoord meer pijn dan een kale min...
rose
14 jaar geleden
Och, Xinix, wat ik vind en wat jij vindt... Ik bedoelde het niet zo kwaad, ik zal voorzichtiger proberen te zijn.
Omdat 'de mens' denkt door verklaringen macht over de werkelijkheid te krijgen.

(En met regelmaat werkt dit uitstekend)