mijn 10 jarige dochter is openlijk bedreigd door een volwassene. wat kan ik doen?

mijn 10 jarige dochter is openlijk bedreigd door een ouder van een ander kind in haar klas.dit was in het bijzijn van een leraar. vervolgens is er een handgemeen tussen mij en deze ouder geweest. deze verklaart nu dat ik, schade aan deze persoons auto heb toegebracht tijdens dit conflict. met een brief ben ik op de hoogte gebracht en heb daarbij geantwoord dat ik de zaak wil laten rusten aangezien mijn dochter immers bedreigd is en ik mij niet bewust ben van enige schade aan die ouder"s auto. deze brieven waren aangetekend. nu krijg ik per reguliere post een betalings verzoek...graag advies dank je wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Je kan heel veel doen.
Wat volgens mij belangrijk is, is waarom jij denkt dat ze geld willen. Zou er schade kunnen zijn door jouw zonder dat je het gemerkt hebt? Denken ze dat je achteraf wat gedaan hebt? Is er sprake van chantage?

Aangifte van bedreiging en eventueel het vermelden van de brieven zou de zaak ook kunnen escaleren.

Wat is in die geval bedreiging? Wat jij bedreiging vindt hoeft volgens de wet geen bedreiging te zijn.

En bedreiging (hoe fout ook) of niet. Dat handgemeen staat daarna op zich. En ik gok dat jij daarin de aanstichter was. (maar dat zet je verder niet in de vraag)

Ik zou eerst met die leraar en het schoolhoofd gaan praten hoe die in het geheel staan. (was die leraar ook bij het handgemeen?)
Als het een goed schoolhoofd is zal ie als tussenpersoon fungeren en hoeft de stap naar politie/justitie/rechtshulp/enz misschien niet gemaakt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een 10 jarige bedreigen is nooit goed, alleen daarvoor zou ik gelijk al naar de politie gaan. die kan de nodige stappen nemen. waarschijnlijk wordt het dan ook gelijk helder hoe het met de auto zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: doe aangifte bij de politie (ik wet dat is een lange zit). Probeer van de leraar een getuigeverklaring te verkrijgen.

Ga naar het Juridisch loket en leg zaak voor (gratis):
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Op de post met betalingsverzoeken NIET op ingaan alvorens je juridische bijstand hebt. Op dit moment is er nog niets bewezen dat aanleiding geeft tot het sturen van schadevergoedingsverzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U moet een WA-verzekering hebben voor zoiets; stel die op de hoogte. Die poeieren die ouders denk ik wel af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een WA verzekering die schade door vechten betaalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die leggen onbevooroordeeld de schuld bij de juiste persoon en voor jouw als verzekerde een steun in de rug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een persoonlijke WA verzekering is niet verplicht in Nederland.
Soms is het zo dat mensen die eigenlijk schuldig zijn een zaak zo kunnen draaien dat het uiteindelijk in hun voordeel werkt. Ik heb dat ook eens meegemaakt.

Denk eerst goed na wat er gebeurd is tijdens het conflict. Wie was eerst met het handgemeen? Ben je in de buurt van de auto geweest? Waren er getuigen?
Ga dan naar de politie aangifte doen van de bedreiging van je dochter.

Neem dan contact op met De Vereniging Rechtswinkel Utrecht op het nummer: 030 - 231 42 54
Dat is een vrijwilligersorganisatie waar ongeveer
50 gevorderde rechtenstudenten dagelijks gratis juridisch advies geven tijdens de telefonische spreekuren.
Hier kan je vragen welke stappen je best verder neemt om deze kosten niet te moeten betalen.

http://www.rechtswinkelutrecht.nl/openingstijden.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, met als aanvulling: Op dat betalingsverzoek hoef je helemaal niet in te gaan.
Dat heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Als de andere ouder er een zaak van wil maken, dan
laat die het maar voor de rechter komen.
Jij bekent geen schuld en dat ga je ook niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kennen de juiste toedracht en de details van het conflict niet. Als vraagsteller toch in de buurt van de auto geweest is, en getuigen hebben dat gezien, ziet de zaak er helemaal anders uit. Hij/zij heeft ook al geantwoord op het betalingsverzoek en geschreven dat hij/zij niet 'bewust' was van enige schade aan de auto. Dat had hij/zij beter niet gedaan! Daarom wijs ik vraagsteller dan ook door naar de Rechtswinkel. Zij kunnen in deze zaak beter advies geven dan ik.
Als eerste aangifte van bedreiging minderjarige bij politie doen, politie is verplicht de aangifte op te nemen, vermeld in de aangifte dat de leerkracht getuige is geweest van de bedreiging.

Doe ook meteen aangifte van oplichting, zolang er geen bewijs of getuigenis is dat jij de schade hebt toegebracht en de tegenpartij geld vordert is er sprake van een poging tot oplichting.

Brengt de tegenpartij berichtgeving naar buiten waarin ze u bezwaren (tegen andere vertellen dat u de schade hebt toegebracht) kunt ook nog aangifte doen wegen smaad.

Helaas geen leuke dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat die bedreiging maar een uiting van woede is, zou ik het laten rusten. Je hoeft je verder nergens meer druk om te maken. Die brieven betekenen niets, aangezien ze niets bewijzen. Dan valt het vanzelf stil.
Als je denkt dat het een gemeende bedreiging is, tsja, kan je misschien beter naar de politie gaan, maar hiermee ga je zeker de zaak escaleren.