hoe wordt het gemiddelde IQ van mensen?

het intelligentie en algemene beschouwingsniveau verandert constant en dan heb je nog niet over wereldwijde verschillen dat als iemand willekeurig uit afrika zou de test 10x slechter maken.en als alleen mensen die bovengemiddelde IQ scoren de test maken dan is het gemiddelde geen gemiddelde meer maar het boven gemiddelde.
moet je hiermee dan 100 als gem. nemen?
en hoe wil je de grenzen hiermee dan vaststellen (idioten/mongolen hebben volgens mij <60 IQ)
en wat is dan hoofbegaafd. want als je bij bijv 140 hoogbegaafd bent, kan je zeggen dat dat niet telt over 10 jaar is die score 130 waard. of zie ik dit verkeerd?

hoe bepalen ze het gemiddelde IQ dan?

Toegevoegd na 6 minuten:
'Het IQ is een genormaliseerd getal op een schaal waarvan het gemiddelde op 100 wordt gesteld met een standaarddeviatie van 15'
wiki

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je geeft zelf het antwoord op je vraag: het gemiddelde IQ is op 100 gesteld. Het gemiddelde IQ wordt dus niet gemeten, maar - arbitrair - vastgesteld. Men heeft ooit bedacht dat een IQ van 100 gemiddeld moet zijn.

Stanford-Binet was de eerste die deze term introduceerde, die had een test ontworpen waarmee je het leervermogen en de ontwikkeling van kinderen kunt meten. Hij rekende de 'ontwikkelingsleeftijd' uit, waarbij je kon stellen of een kind een gemiddelde ontwikkelingsleeftijd (intelligentie) had, of dat ze 'ouder' of 'jonger' waren dan hun leeftijdsgenoten. Later is dat wat verschoven naar iets dat uitgedrukt werd in een getal, tegenwoordig gebruiken we ook vaak percentielscores.

IQ is een verzonnen maat, en dus is het gemiddelde arbitrair vastgesteld. Binnen de sociale wetenschappen bestaat dan ook absoluut geen consensus over wat IQ is, en of en hoe het betrouwbaar te meten is. Bekend is het antwoord op de vraag wat een IQ nu eigenlijk is, en dat is: "wat het is dat deze test meet". Eigenlijk weten we niet precies wat IQ is, en de scores en de verdeling daarvan is - zoals gezegd - dan ook arbitrair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik zeg ook niet dat het meten van het IQ niet zinnig zou zijn, en dat het in sommige situaties niet een heel betrouwbare maat kan zijn. Maar het blijft een verzonnen maat, en het blijft zo dat niemand precies weet wat een IQ-test nu meet, en wat we uitdrukken met de term IQ. Het is wel keer op keer gebleken dat het iets zegt over iemands intelligentie en leervermogen, en een betrouwbare IQ-test is gek genoeg ook de beste voorspeller voor iemands functioneren in studie of werk.

Andere antwoorden (1)

Inderdaad is het gemiddelde op 100 gesteld. Alleen, gek genoeg is de gemiddelde score inmiddels opgelopen tot een eindje boven de 100: de gemiddelde persoon scoort elk jaar heel langzaam steeds wat beter. Dat ondermijnt de logica van het systeem. Wat is hier aan de hand? Worden we allemaal steeds wat intelligenter, zijn we steeds beter opgeleid (maar intelligentie zou niks te maken moeten hebben met opleiding - die aanname komt dus onder druk te staan) - of worden we steeds beter in het maken van IQ-tests?
Een zinniger benadering is de zogenaamde percentielscore. Daarbij wordt simpelweg gekeken hoe goed je scoort ten opzichte van anderen die de toets in dezelfde periode maken.