waarom heet nederland in het buitenland vaak Holland??

en waarom zijn het in het buitenland de netherlandS, dus meervoud, en waarom is de taal dan opeens Dutch???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

De officiële naam is Koninkrijk der Nederlanden, kortweg Nederland. Holland is de naam van het oude westelijke graafschap met steden als Dordrecht, Rotterdam en Amsterdam. Door de economische en politieke dominantie in de 17de en 18de eeuw wordt de naam wel als pars pro toto voor het hele land gebruikt, vergelijkbaar met Engeland voor Groot Brittannië (officieel Verenigd Koninkrijk) of Vlaanderen voor de hele noordelijke helft van België (dus inclusief Brabant en Limburg).
Het huidige Nederland bestaat pas sinds 1830, na de afscheiding van België. Daarvoor werden er verschillende namen gebruikt om het gebied of delen van het huidige gebied aan te duiden, zoals de Lage Landen (in het Frans Pays-Bas), de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, de Bataafse Republiek en het Koninkrijk Holland in de Franse tijd.
Dit heeft tot gevolg dat in andere talen verschillende namen voor Nederland worden gebruikt.

Voor het antwoord op je laatste vraag verwijs ik naar http://www.goeievraag.nl/vraag/woord-dutch-gebruikt.90996
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet beter dat als je in Noord of Zuid Holland bent geboren je je zelf Hollander mag noemen. Tevens ben je ook Nederlander, net als de rest van Nederland. Twentenaren noemen zich ook Twent. Ik denk ook dat het in de loop der jaren zo gegroeid is in het buitenland. Mensen uit bv Rotterdam zeiden: ik kom uit Holland. Iemand uit Groningen zei: Wij komen uit Nederland. Enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geboren in Vlaardingen en kom uit Rotterdam. Maar ben nu zeg maar een import Twent. Woon ook in Enschede! (Roombeek)
Amadea
12 jaar geleden
En ik ben een Mokumse Tukker met Friese en Groningse roots die nu het merendeel van haar leven Gelderse is....
Dutch komt van Diets. In de zeventiende eeuw waren er zelfs mensen die meenden dat wij de de oudste taal ter wereld spraken: Diets dat kwam van d'oudste. Diets of Nederlands is een germaanse taal waarvan de oorsprong ligt in het Dietse taalgebied met Hoogduits (wat nu de officiele taal in Duitsland is, en Laag- of Nederduits.