Voor zover ik het kan bekijken, heb je helemaal geen wiskunde nodig.

http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=886
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee voor deze 'sociale' opleiding heb je geen wiskunde nodig.. Echter van de examinering op het vmbo heb ik geen weet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe de opleiding spw niv 4 (medewerker maatschappelijke zorg ook wel genoemd) En je krijgt wel degelijk rekenen niet zo zeer wiskunde. het s weer een beetje de basis delen, plus, min, keer, breuken, procenten etc. Natuurlijk krijg je niet sommen als 1+1= 2. Maar de basis word in ieder geval een beetje herhaalt.

in 2014 heeft de regering besloten om rekenen, nederlands en engels verplichten vakken te laten worden en moet je er ook examen in doen, de klassen van dit jaar lopen vrijstelling net mis hiervoor, daar heb ik ieder geval wel flink de balen van, ik an namelijk ook geen reken :(

Mocht je moeite met rekenen hebben is het misschien een idee om een dyscalculie test aan te vragen (zelfde als dyslexie maar dan in rekenen in plaats van talen en lezen) Heb ik ook gedaan en heb daardoor een bewijsje gekregen waardoor je meer tijd krijgt voor toetsen + examens in rekenen, ook krijg je hulpkaarten en eventueel ook bij les. Misschien dat er in de toekomst wel vrijstelling of iets dergelijks word gegeven aan mensen met dyscalculie.
Dat is alleen helaas nog niet zeker..

Heel veel succes ieder geval, SPW is verder wel een hele leuke opleiding, dus zou het zeker sowieso proberen! :D

Ps: niveau 3 SPW heeft geen verplichting in rekenen, nederlands en engels, alleen kan je dan niet doorstromen naar HBO als je dat zou willen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Met niv. 4 trouwens kan je wel doorstromen naar het HBO, en kun je ook zorgplannen schrijven voor een cliënt oftewel je hebt een bredere meer verantwoordelijke functie en wat meer denk werk :)

Het is dus een beetje afwegen wat je het liefste wil.