Er is een studie naar gedaan door Bernard Taureck of Nietzsche een proto fascist genoemd kan worden in die zin dat zijn denken openstaat naar het fascisme, maar niet zo dat Nietzsche op een ondubbelzinnige manier de theorie levert voor een fascistische praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, helaas wel... Maar ik kan niet zeggen dat ze hem altijd goed gequoot hebben...

Toegevoegd na 3 minuten:
de Übermensch was in zijn ogen vooral een spirituele...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Friedrich Nietzsche was een Duitse filosoof die leefde van 1844 tot 1900. De laatste 11 jaar van zijn leven was hij krankzinnig. In de jaren 20 en 30 van deze eeuw komen het gedachtengoed en de persoon van Nietzsche terecht in het nationaal-socialisme en het fascisme. Sommigen zien Nietzsche dan ook als een filosoof die een wetenschappelijke basis gaf aan het nazisme, hij zou een soort nazi-profeet geweest zijn. Anderen wijzen erop dat Nietzsche zich tijdens zijn leven altijd fel tegen anti-semitisme heeft verzet. Hij zou ook alles behalve een nationalist geweest zijn. Zijn gedachtengoed zou via zijn anti-semitische zus Elizabeth een plaats hebben gekregen in het nationaal-socialisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1