Hoe kun je een jongen stap voor stap van zijn sociale angst af helpen?

Hij durft niet voor een grote groep spreken en zelfs een klein groepje is al uitermate moeilijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18 of 19.

Het beste antwoord

In principe geef je zelf al een gedeelte van het antwoord. Doe het stap voor stap!

Hoe moeilijk het ook is, begin met een een gesprek met de jongen zelf. Vraag aan hem wat hji zo moeilijk vind, waar is hij zo bang voor? Angst om uitgelachen te worden, angst voor een blackout? Trek het uit hem.

Zodra je weet wat zijn echte angst is kun je er verder mee aan de slag. De werkwijze waarop is bij alle redenen van angst hetzelfde maar zo weten jullie wel allebei om welke angst het daadwerkelijk gaat.

De eerste stap is hem voor de spiegel een verhaal te laten vertellen, tegen zijn spiegelbeeld. Laat hem op zijn houding letten, rechtop staan, schouders recht, borst naar voren. Dit moet hij net zo lang oefenen tot hij er niet meer over na hoeft te denken maar hij vanzelf een goede houding heeft. Dit komt zeker over en hoe zekerder hij over komt, hoe zekerder hij zich ook zal voelen.

Laat hem als volgende stap voor een aantal bekenden/vrienden een verhaal voorlezen, van een blaadje of uit het hoofd, wat hij wilt. Dit zal moeilijk zijn maar het is belangrijk dat de luisteraars geinteresseerd blijven en hem vooral niet uitlachen. Zo krijgt hij er een goed gevoel over.

Ga dan steeds een stapje verder, een langer verhaal, meerdere mensen. Een echte voordracht laten doen.
Het zal met vallen en opstaan gaan, maar hoe beter het gaat hoe zekerder hij zal worden. Uiteindelijk gaat het prima en zal hij zelfs met een tegenslag om kunnen gaan. Zal hij een keer worden uitgelachen, lacht hij net zo hard mee.

Dit komt niet binnen een week of maand goed, houdt daar rekening mee, uiteindelijk zal het maanden of zelfs jaren kunnen duren voor het helemaal goed zit. Maar elke stap telt!

succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zie ik niet als een sociale angst, maar een angst om voor een groep te spreken. Er zijn volgens mij legio mensen die dit moeilijk vinden.

Het ligt er soms aan of iets heel belangrijk wordt gevonden, bijv. een belangrijke presentatie op het werk. Maar dat hoeft niet. Laatst bij ons buurtfeest moest iemand wat vertellen. Hij had het daar zichtbaar moeilijk mee. Gewoon omdat alle ogen op dat moment op hem gericht zijn. Het is vrij normaal dat je dat eng vindt. Als je dit vaker doet, zul je hier steeds beter mee om kunnen gaan.

Om iemand er vanaf te helpen is het goed klein te beginnen. Laat de bewuste persoon de presentatie eerst voor een klein groepje doen, bijvoorbeeld thuis. Bouw het op en zorg dat er mensen om hem heen zijn die hij vertrouwt. Vaak is het namelijk ook eng, omdat er kritiek geleverd kan worden op zijn woorden en zijn houding.

Maar let wel, dit is dus duidelijk niet een angst die heel vervelend hoeft te zijn. Een stukje spanning hoort er bij, dan houdt diegene scherp. Mochten de problemen zeer ernstig zijn, adviseer hem dan een cursus te volgen bij een instelling als ISES of S&N. Dat heeft in het verleden voor mijzelf ook goed gewerkt. Alhoewel het nog steeds geen hobby is om een presentatie te geven, gaat het me wel steeds beter af. Straks ga ik het nog leuk vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een training volgen om voor zichzelf op te komen zou al heel erg helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veilig maken en steunen in zijn gevoel... Maar veilig maken is een eerste vereiste en dan steunen in zijn gevoel en dan stimuleren om dat onder ogen te zien wat hij eigenlijk niet onder ogen wil zien... En langzaam aan...