Zonne-energie uit de ruimte, kan dat?

Wanneer je hier zonnepanelen plaatst, levert dat stroom op. Nu dacht ik zo, wanneer je zonnepanelen buiten de atmosfeer plaatst, in het heelal, daar brengt het veel en veel meer stroom op! Want die 100 km dikke luchtlaag is dan weg, de bewolking is weg, en je hebt geen dag en nachtcyclus. Kan dit praktijk worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je wel een lang verlengsnoer nodig ;-)

Antwoorden (7)

Het is al praktijk, het ISS krijgt op deze manier stroom. Stroom uit de ruimte hierheen halen kan niet omdat er nog geen manier is om het te transporteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een sateliet met grote schotel 1 km doorsnee, kan toch microgolven naar de aarde sturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan horen we PING! als we gaar zijn? ;p
Als teslas idee over draadloze stroom ooit bewaarheid wordt zal dit een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satellieten met zonnepanelen hebben we al een tijdje. Ik neem aan dat het jouw bedoeling is om deze energie op aarde te gaan gebruiken.

Het idee is helemaal niet nieuw, er wordt al sinds begin van de jaren 70 onderzoek gedaan. Er zijn verschillende nadelen waaronder:

De ruimte is een vijandige omgeving waardoor zonnepanelen ongeveer 10x korter meegaan dan op aarde. Dat maakt het relatief duur.

Het veilig naar de aarde krijgen van de energie zonder grote verliezen en verstoringen van de omgeving.

Als je googeld op SPS kan je heel veel informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan op dit moment niet, er is geen veilige manier om de energie op aarde te krijgen. Je kunt natuurlijk ook het zonlicht in de ruimte bundelen en dan naar de aarde sturen. Daar denkt men al geruime tijd over na. Een soort ruimtespiegels, dus. En dan maar hopen dat de bundel op zijn plaats blijft en niet per ongeluk op je huis terecht komt...
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Ik heb ideeën gezien waarbij vanuit de ruimte de zonneenergie wordt omgezet in radiogolven en op aarde wordt opgevangen. Die radiogolven zijn ongevaarlijk voor mens en dier; ik meen een plaatje met grazende schapen onder de antennes te hebben gezien. Kijk ook eens hier: http://www.het-bar.net/modules.php?name=News&file=article&sid=1745
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt de moeite waard denk ik. 80% van het licht dringt niet verstrooid door tot het aardoppervlak, en ook van het verstrooide hemellicht komt een behoorlijk gedeelte op aarde terecht. Het is inderdaad wel lastig dat 's nachts de aarde in de weg zit. Het is erg duur om materiaal in een hoge baan om de aarde te brengen, dus economisch gezien lijkt het me handiger om zonnecellen in de Sahara te zetten.

Mogelijk kun je wel ruimtespiegels inzetten voor hitte installaties, door de grote concentratie aan energie wordt het dan mogelijk om stoomturbines aan te drijven. De spiegel heeft wel enige dikte nodig, om het licht te kunnen reflecteren.

Ik ga er van uit dat het nog niet erg economisch verantwoord lijkt (KiloWatt opbrengst per kg gelanceerd gewicht) om dit soort ruimtespiegels te construeren. Ook hier denk ik dus dat het handiger is om zo een installatie op aarde te construeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moeilijke is niet om in der ruimte stroom op te wekken. Dat wordt al gedaan. Satellieten en bv het ISS hebben grote zonnepanelen om ze van stroom te voorzien.

Het moeilijke deel is om de energie vervolgens naar het aardoppervlak te krijgen. Er zijn wel ideeën om met bv spiegels te werken of om door middel van microgolven naar een ontvanger op de grond te stralen maar dan heb je toch dat kleine detail dat dit alleen rendabel is bij enorme hoeveelheden energie en dan moet je toch gaan afvragen wat voor een effecten dat heeft op het milieu. Je ontkomt er nl niet aan dat je lokaal de atmosfeer gaat opwarmen wat dus effecten heeft op het weer (en mogelijk klimaat) en op de planten en dieren in de omgeving. Om nog maar te zwijgen van wat er gebeurt als door een of ander defect je satelliet het ontvangstation mist... Daarbij is het een behoorlijk dure grap. Ruimtevaart is duur en dat geld ook voor de techniek die nodig is om zo'n installatie te bouwen. Je kan immers niet even een kabel trekken naar beneden.

Er wordt overigens zeker wel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Het zal alleen nog een flinke tijd duren voor iets dergelijks praktijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En microgolven sturen naar een grote ontvanger van 40 m² km? Die moet ergens te plaatsen zijn aldan niet hier! Maar dan moet het lukken, moet wel duur zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou jij willen werken op de plaats waar die ontvanger staat? Dat ding zal een keer missen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, nee eigenlijk niet!