Eén belangrijke stelregel in longitudinaal onderzoek is dat naarmate de tijd verstrijkt verbanden tussen variabelen zwakker worden. Deze longitudinale wet contrasteert met het model van Moffi tt, waarin wordt gesteld dat probleemgedrag tijdens de kindertijd een voorbode is voor delinquentie tijdens de volwassenheid. Dit geldt dan voor persistente delinquenten. Gedurende de adolescentie zou de samenhang met delinquentie daarentegen zwakker moeten zijn, gelet op de betrokkenheid van tijdelijke delinquenten bij criminaliteit. Deze groep zou het verband tussen probleemgedrag tijdens de adolescentie moeten afzwakken, waarna de
sterkte van het verband tijdens de volwassenheid weer zou moeten aanzwengelen. Oftewel naarmate de tijd verstrijkt, wordt het verband tussen probleemgedrag en delinquentie over de tijd weer sterker, waarmee de longitudinale wet zou worden geschonden.

(zie hoofdstuk 4 van Andrea Donker, Precursors and Prevalence of Young-Adult and Adult Delinquency (Voorbodes en vóórkomen van delinquentie onder (jong)volwassenen), NederlandsStudiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), Leiden, 2004, 139
blz., ISBN 90 9018078 8. )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen als de determinant van de complexe matrix een vector in R5 is.