Is agressie en gemeen zijn aangeboren of aangeleerd gedrag?

Waarom worden mens soms van iets kleins super snel agressief of gemeen. In de zin van iemand geestelijk gek maken d.m.v gemeen zijn. Waar komt dit vandaan om dit te doen? Sommige mensen doen het namelijk vaak zonder dat nodig is.

Ik wil heel erg graag weten of dit aangeboren of aangeleerd gedrag is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Ik geloof niet in aangeboren gedrag.

Volgens mij is alles aangeleerd. Zeker het karakter wordt in de eerste 3 jaar van een kind gevormd.
Dit omdat het kind moet leren om een basis te hebben om tussen zijn/haar ouders te kunnen overleven.
m.a.w. De ouders hebben vaak een bepaald gedrag. Ook tegenover elkaar. Een kind moet daarom een bepaalde aanvulling of tegenhanger hebben om in het gezin te kunnen blijven (over)leven.

Agressie is een oergedrag.
Gemeen zijn is een stukje moderner.

Mensen die snel agressief zijn hebben eigenlijk nooit geleerd hoe je je emotie moet communiceren. Omdat ze niet kunnen praten (op dat moment), laten ze het via gedrag tonen.
Dit kan komen omdat zij vroeger nooit een voorbeeld hebben gehad (ouders kunnen ook niet hun emoties communiceren).
Of de emoties waren vroeger nooit bespreekbaar. Waardoor ook niet geleerd kan worden om te praten.

Gemeen zijn is een subtiele manier om te overheersen. De emotie die hieronder zit is bijna altijd angst. De persoon waartegen gemeen (Persoon A) gedaan wordt is vaak een bedreiging voor die persoon (Persoon B).
Persoon A lijkt voor B misschien op zijn eigen situatie thuis. Maar dit keer is niet zijn ouders sterker maar kan hij zelf sterker zijn.
Ook kan persoon A op bepaalde vlakker beter zijn, wat B niet wil. Dus door gemeen (pesten) te doen, wordt persoon A heel eenvoudig zwak en is doel bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 waardevolle bijdrage.
Ook dit is niet aangeboren maar aangeleerd...Ik zou zeggen neem aan dat alles aangeleerd is dan hou je op enig moment wel iets over dat niet aangeleerd is...
Een klein kind kan niet super snel agressief zijn... Het is supersnel van zichzelf, maar agressie is dan weer aangeleerd of wordt afgekeken van zijn voorbeeld(en)...

En van agressie zeg je dat het ingeboren zou kunnen zijn, maar is dan de taal dat ook? Is de taal ingeboren? Nee daar twijfel je niet aan, die is aangeleerd, maar als het iets anders is, dan denk je wel meteen aan aangeboren, nee hoor allemaal aangeleerd... Rode haren is dan een uitzondering hierop en nog enkele lichamelijke voor- of afkeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gemeen of agressieve gedrag wat gericht is tegen een ander komt altijd voort uit onzekerheid.
Mensen die om de een of andere reden niet lekker in hun vel zitten uiten dit op deze manier.
Eigenlijk is het dus ook heel triest voor degene die zo doet, want het is ook een schreeuw om aandacht, of om hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk mens is het product van zijn opvoeding,in ieder geval lijkt het mij minimaal 90% aangeleerd.De rest zal wel aanwezig zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Agressie kan ook anders worden gedefinieerd: als een gerichte kwaadheid die juist het belang van een effectieve communicatie kan dienen. Deze kan juist destructieve handelingen voorkomen. In de biologie is dat onderscheid duidelijk, daar wordt destructief gedrag tussen soortgenoten dikwijls voorkomen door agressiviteit. Op de website www.gezondheid.be is bijvoorbeeld de volgende benadering van agressiviteit te vinden: Elk kind heeft een gezonde dosis agressie en geweld nodig om zijn leefwereld te ontdekken en om bij te leren. Groeien is ook opkomen voor jezelf, zorgen dat anderen je respecteren. De levensenergie die een kind daarvoor aanspreekt, kan ook schade berokkenen. In dat geval spreken we van geweld: scheldpartijen, vechten, dreigen, spuwen, trappen.