Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gelijken trekken elkaar aan is ooit bewezen.

Dat zag ik laatst staan op deze site.
Ik vraag me af door wie dan, welk onderzoek dit was en wat de uitkomsten dan waren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
643

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik denk juist dat tegenpolen elkaar aantrekken maar dat neemt niet weg dat er wel bepaalde karaktertrekken overeen moeten komen.Het lijkt me moeilijk als jij bijvoorbeeld graag verre reizen wil maken en je partner graag wil fietsen op de Drentse hei of als jij een hondenliefhebber bent en je partner heeft de pest aan honden.Uitzonderingen daar gelaten maar dat kost veel overleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een psychologie van 1996 staat een artikel over een psycholoog Theodore Newcombe die daar onderzoek naar heeft gedaan

Hij kwam tot de conclusie dat demografische gelijken zoals leeftijd, ras, plattelands- of stedelijke afkomst, opvoeding, religie, enzovoort. maar ook gelijke attitudes en waarden elkaar aantrekken

Het is het prettigst bij gelijkgezinden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat tegenpolen elkaar aantrekken en corrigeren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de evolutie gezien is het beter dat twee mensen met een groter genetisch verschil met elkaar paren, om zoveel mogelijk nakomelingen met een zo groot mogelijke variatie te krijgen. Naar wat ik weet is gebleken bij experimenten met in ieder geval geur (zweet, jaja), mensen ook inderdaad iemand kiezen die genetisch afwijkt van henzelf.

Ik kan mij echter ook voorstellen dat je voor iemand dicht bij je in buurt kiest, en die personen lijken genetisch misschien meer op jou. Voorbeeld: Voor mij zou het onwaarschijnlijk zijn om een donker meisje te trouwen, aangezien ik mijn hele leven nauwelijks donkere mensen in mijn omgeving gehad heb. Het is zelfs moeilijker voor mij onderscheid te maken in gezichten van donkere mensen, dan het voor mij is in gezichten van blanke mensen. Dat gaat natuurlijk niet alleen op voor huidskleur, maar ook opleiding, interesses en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding